Stylem pokus omyl už stát dál řídit nejde. O zákonech a investicích rozhodujme chytře: na základě dat, jejich analýz a pilotních projektů.
Kde jsou časy, kdy lidé dávali politiky za vzor svým dětem. Vraťme to zpět ve verzi pro 21. století! Slušně, hrdě, otevřeně. Bez oligarchů.
Stát a média jsou čím dál tím více provázány s oligarchy. Trestně stíhaný premiér ve střetu zájmů odčerpal ze státu přes 20 miliard korun na dotacích a zakázkách.[5] Ministři se střídají jako na orloji. Kvůli politické situaci Českem otřásly největší demonstrace od listopadu 1989.[1]
Politici vytváří vzory pro celou společnost. Kultura vládnutí je pak o důvěryhodnosti, aby politici vládli čestně a kompetentně, bez zneužívání moci a pochybných vazeb. A také aby hájili demokracii a respektovali demokratické instituce včetně role Parlamentu, justice a médií jako hlídacího psa demokracie.
V tomto volebním období jsme byli svědky trestního stíhání premiéra Andreje Babiše, podbízení se nedemokratickým vládcům k Rusku a Číně[2] či korupční kauzy Stoka.[3] Trestní stíhání v kauze Čapí hnízdo je jen třešnička na dortu. Premiér Andrej Babiš obdržel za dobu výkonu funkce premiéra 20 miliard korun na veřejných zakázkách a dotacích do svého ekonomického a mediálního impéria.[5] Nestačila mu vlastní média, jeho vláda prosadila s podporou SPD své věrné i do rady veřejnoprávní České televize a Českého rozhlasu.[6]
Premiér nedokázal sestavit vládu jako stabilní a kompetentní tým. Vystřídali se 4 ministři spravedlnosti, 3 ministři v resortech dopravy, zdravotnictví a průmyslu.[8] Aféry - jako tajné schůzky ministra zdravotnictví v zavřené restauraci[10] či mejdan papalášů v uzavřeném hotelu[11] - zpochybnily důvěryhodnost zástupců vládní koalice.
Pokud jde o parlamentní kulturu, problémem jednání byla neúčast ministrů na interpelacích[12], neochota vlády hledat shodu s opozicí, obstrukce a neschopnost vládní koalice řešit výtržnosti nezařazených poslanců.[13] Místo umožnění rozumné účasti opozice na řešení pandemické krize se premiér, dokud měl hlasy komunistů, odmítal s opozicí bavit.[14] Běžnou praxí nadále je, že si politici vyřizují vzkazy přes sociální sítě a média.[15] Mezi politiky se nebudují dobré pracovní vztahy, nevytváří se tím ve společnosti vzory pro respekt, důvěru a lidskost.
Hlásíme se k principům české ústavní a humanistické tradice. Podporujeme spolupráci, otevřenost a poctivost v politice.
Budeme vládnout otevřeně, aby lidé vždy věděli, co děláme a proč to děláme. Zastavíme prorůstání státu oligarchy. Nabídneme čestné a schopné politiky.
Pro nás pro všechny
Zlepšení politické kultury zvýší důvěru občanů v demokratickou politiku, což povede k ústupu extremismu a vyšší volební účasti.
Zlepšení kultury je něco, co nás nebude stát peníze. Naopak, peníze ušetří a pomůže nám více motivovat zaměstnance státu, aby byli na svou práci hrdí. Bude nás to však stát hodně času, energie a pozornosti, abychom lepší kulturu udrželi. Demokracie je pomalejší než jiná zřízení, ale zato dává větší šanci na dlouhodobou prosperitu.[29]
Náklady na klouzavý mandát jsou 10–15 milionů korun ročně[28], což se v porovnání s tím, že ministr bude mít o desítky procent více času, vyplatí.
Transparentní a co do kritérií dobře nastavené výběrové řízení s širší výběrovou komisí je často vhodný způsob, jak na odborné pozice dostat ty nejkompetentnější uchazeče a motivovat lidi, aby pracovali na svých dovednostech, než jen spoléhali na konexe. Díky převaze objektivně nastavených kritérií se nejedná o kádrování, nýbrž o snahu vybrat na danou pozici skutečně kompetentní osoby.
Za současného stavu poslanec, který se stane členem vlády, dále vykonává obě tyto funkce. Typickým důsledkem je nízká účast členů vlády, kteří jsou zároveň poslanci, při hlasováních ve Sněmovně. Výrazně se zvýší množství času členů vlády pro výkon jejich funkce na plný úvazek. Nebudou tak muset být přítomni všechny jednací dny Sněmovny, ale pouze na interpelace a u návrhů, které se týkají jejich resortu. Tím pádem budou mít členové vlády i nadále kontakt s děním ve Sněmovně. Zároveň ministr na plný úvazek bude mít i více času na skutečnou spolupráci s poslanci a práci pro lidi.[28]
Partnerství pro otevřené vládnutí (Open Government Partnership – OGP) je mezinárodní iniciativa 72 států, jejímž cílem je větší informovanost o činnosti vlád, angažovanost občanů a integritu osob působících ve veřejné správě. Těchto cílů dosahuje tím, že si členské státy vždy stanoví závazky na určité období, jejichž plnění je následně vyhodnocováno.
Česká republika se zavázala v období 2020–2022 ke zveřejňování rozhodnutí soudů, osvětě o ochraně oznamovatelů korupce, otevřeným datům ve vzdělávání, tvorbě metodiky participace a projednání tvorby nové databáze všech vyplacených dotací.[30]
Komunální politici budou dál podávat oznámení o majetkových poměrech podle zákona o střetu zájmů. To může na možný střet zájmů upozornit. Dalším nástrojem na odhalení případného střetu zájmu je Registr smluv, kam musí obce vkládat smlouvy, ze kterých lze zjistit, zda nejsou uzavírány s představiteli obce, zastupiteli či jejich blízkými. Pokud se zjistí, že má politik střet zájmů a svůj vliv zneužívá, je nutné tomu zamezit.