Umožníme lidem s hendikepem žít samostatněji a být soběstačnější v jejich domácím prostředí. Zmenší se závislost na pomoci druhé osoby.
Každý desátý Čech žije s postižením.[1] Je třeba, aby na to společnost brala ohled. Zbavme bariér veřejný prostor, bydlení i pracovní trh.
Odstraňování bariér různého typu z veřejného prostoru se týká statisíců osob.[16] Stát nevyžaduje plnění svých vlastních předpisů v této oblasti. Odstraňování bariér z veřejného prostoru nemá jasná pravidla. Podpora zaměstnávání osob s postižením není efektivní.
Lidí s nějakým druhem postižení je v ČR 1,2 milionu.[16] Tito lidé zůstávají často zbytečně odkázáni na pomoc druhých kvůli různým omezením samostatného pohybu ve veřejném prostoru, včetně různých typů úřadů, škol a dalších institucí. I bezbariérové přístupy v nekvalitním provedení se stávají překážkou. Často je to jen proto, že chybí kontrola státních institucí nebo dostatek motivačních programů na krajích a obcích, které by budování kvalitních bezbariérových přístupů podpořily.
Problémem je také bariérovost veřejné dopravy pro cesty do zaměstnání, do školy nebo kamkoliv jinam. Stále je mnoho budov všech typů škol špatně dostupných, není dostatek studijních materiálů upravených pro potřeby lidí s různými formami postižení.
Každý člověk může být dočasně omezen v oblasti mobility, proto se bezbariérovost týká všech. Je důležitá pro všechny se sníženou pohyblivostí a orientací a přechodně i pro rodiny s malými dětmi nebo pro poúrazové období.
V oblasti zaměstnanosti stát vynakládá velký objem finančních prostředků, které by měly být motivační jak pro člověka s postižením, tak pro zaměstnavatele. Bohužel programy na podporu zaměstnávání osob s postižením jsou nepříliš efektivně roztříštěny do více než 20 programů pod různými institucemi.[23] Pro osoby s postižením je tedy obtížné se v systému vyznat a využít tak např. účinnou pracovní rehabilitaci, která úspěšně funguje ve všech vyspělých státech Evropy.
Stále chybí zákon o sociálním podniku, který by upravil podporu znevýhodněných osob nejen v oblasti zdravotní, ale také se zřetelem na jejich sociální začlenění a pracovní uplatnění.
Doprava, veřejný prostor, bydlení i veřejné instituce jsou dostupné bez bariér napříč republikou. Požadavky na bezbariérovost jsou součástí zadávacích dokumentací. Účinně podporujeme zaměstnávání lidí s hendikepem, sociální podniky připravují ke vstupu na otevřený pracovní trh.[1, 2, 3, 4, 5, 13, 22]
Pro mladé
Mladí lidé s hendikepem budou mít stejné podmínky pro formování osobnosti, vzdělání, koníčky a volnočasové aktivity jako jejich vrstevníci.
Pro rodiny s dětmi
Rodinám s hendikepovaným členem umožníme čerpat výhody moderní společnosti bez překážek a účastnit se běžného života bez omezení.
Pro lidi ve zralém věku
Lidé s hendikepem budou moci čerpat výhody moderní společnosti bez překážek a účastnit se běžného života bez omezení.
Pro seniory
Bude možné být soběstačný a žít samostatně ve svém přirozeném prostředí bez omezení a bariér.
Pro živnostníky a podnikatele
Bude možnost snáze získat podporu pro zaměstnávání osob s postižením.
Pro lidi ve finanční tísni
Lidem s hendikepem se usnadní přístup k pracovním příležitostem, budou moci snáze cestovat nebo dosáhnout na kvalitní vzdělání.
Umožníme lidem s hendikepem žít samostatněji a být soběstačnější v jejich domácím prostředí. Zmenší se závislost na pomoci druhé osoby.
Lidé s hendikepem snáze překonají bariéry ve vstupu na otevřený trh práce.
Pracovníci v sociálních službách budou poskytovat služby v přirozeném prostředí klienta.
Při zapracování principu univerzálního designu[14, 15] a dodržování legislativy zůstane objem alokovaných peněz stejný jako dnes. Tento způsob totiž předchází nutnosti dodatečných investic na individuální opatření v budoucnu. Aktuálním problémem je, že se kvůli nepřehlednému systému nečerpají veškeré uvolněné finance. Finanční prostředky, kterých je relativně dost, jsou bez jakéhokoliv provázání rozděleny pod různé instituce, od MPSV po Úřad vlády. Například Národní rozvojový program Mobility pro všechny je v praxi tak složitý, že je málo využívaný. Je tedy třeba začít zjednodušením a lepším zacílením podobných zdrojů.
Samozřejmě dílčí investice do přístupnosti jsou potřebné (např. vybudování výtahu v metru). U historických budov může být důsledné dodržování těchto principů nákladnější, záleží tedy na individuálním posouzení efektivity takové úpravy. Přístupnost je třeba chápat jako barometr kvality života moderní společnosti a každý ji v určité životní etapě ocení. Jen přijetí vhodné strategie a její dodržování na úrovni jednotlivých resortů posunou problematiku výrazně vpřed.
Prioritou je dostat do hlav zadavatelů stavebních zakázek zásadu, že všechny veřejné prostory mají být automaticky koncipovány s ohledem na osoby se zhoršenou orientací nebo možností pohybu. Nejde o žádnou nadstavbu jen pro postižené, ale v případě chodníků, přechodů, zastávek MHD, vstupů do budov a dalších veřejných prostor, ať již nových, nebo procházejících rekonstrukcí, jde o opatření zvyšující bezpečnost nás všech. Prioritou by měly být veřejné instituce typu ministerstev a státních podniků, které by měly jít příkladem a v nichž by se tak i zvýšila možnost zaměstnávání osob s postižením.
Vyhloubit výtah do metra jistě nákladné je. Zkrátit tím ale lidem s postižením cestu do zaměstnání o víc než hodinu, znamená mít více těch, kteří odvádějí daně. Některá opatření jsou jednoduše i přes jisté náklady v dlouhodobějším horizontu levnější než následky, pokud by nebyla uplatňována.
Rekonstrukce historických budov a prostoru jistě mohou být nákladné. Musíme však mít na zřeteli, že tyto úpravy se netýkají pouze úzké skupiny lidí. Každému z nás se může přihodit úraz, malé děti vozíme v kočárku, každý z nás bude jednou senior. Bezbariérovost lze vnímat jako barometr kvality života celé společnosti.
Práce integračních sociálních podniků nekončí tím, že získají a zapracují si zaměstnance z řad znevýhodněných osob, ale tím, že svého zaměstnance vyšlou dál na otevřený trh práce. To se neobejde bez služeb poskytovaných jak zaměstnanci, tak jeho novému zaměstnavateli. Zaměstnavatelé mohou navíc žádat o příspěvky od Úřadu práce. Důležitější je ale zpravidla člověk na telefonu, na kterého se mohou v případě obtíží s adaptací zaměstnance kdykoli obrátit.
Ano. Ve vyspělých zemích je bezbariérovost staveb a dopravy běžná.[8]