Zavedeme program zjednodušené administrativy pro malé zemědělské podniky a podpoříme jejich ekonomické aktivity.
Jako by zemědělci neměli už tak těžkou práci! Pojďme jim usnadnit administrativu, omezit počet kontrol a zjednodušit dotační programy.
Požadavky na administrativu nezohledňují sezonnost zemědělství a závislost na počasí. Kontroly různých institucí se překrývají, avšak bez vzájemného sdílení dat.[4, 8] Zbytnělá byrokracie tak snižuje efektivitu práce pěstitelů a chovatelů a brzdí udržitelné hospodaření v krajině.
Zemědělské podniky jsou vedle poměrně rozsáhlé státní regulace podnikání a zaměstnávání zatíženy složitostí národní a evropské zemědělské politiky.[1]
Veřejná správa je rozdělena do resortů, které spolu nesdílejí informace ani nespolupracují.[2] Všechny tyto orgány veřejné moci vytvářejí a vyžadují různé evidence, které jsou nesourodé a překrývají se. Na tyto povinnosti jsou pak navázány kontrolní mechanismy, které jsou ve svém společném rozsahu značně demotivující až likvidační.[3] Asociace soukromého zemědělství ČR uvádí, že jedna malá rodinná farma je nucena absolvovat v průběhu žní během jednoho měsíce až 11 kontrol na místě.[4]
ČR nevyužívá dostatečně moderní technologie jako např. dálkový průzkum země nebo eGovernment. Většina kontrol dozorových inspekcí se odehrává na místě, což způsobuje farmě zátěž administrativní i personální a na straně státu vznikají vysoké finanční náklady.
Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) plánuje spuštění systému sledování zemědělských ploch pomocí družic až v roce 2022.[5] V tomto ČR výrazně zaostává ve srovnání s jinými státy EU. Zpráva EU uvádí, že ve Španělsku, Dánsku, Itálii, Belgii a na Maltě běží program Copernicus už od roku 2019[6] a tyto státy využívají snímky z družic pro monitorování ploch, plodin a zemědělských postupů. Šetří tak náklady, pracovní síly, ale i životní prostředí.
Existuje mnoho kanálů, kterými zemědělci získávají informace. Základním zdrojem je Portál farmáře, který je ovšem velmi chaotický a nepřehledný. Zemědělcům není poskytována žádná systematická podpora či poradenství pokrývající celou šíři problematiky.[7] Odpovědné úřady nezískávají od zemědělců zpětnou vazbu ohledně kvality služeb, dostupnosti a použitelnosti agend a informačních systémů.
Zemědělské podniky nejsou zatíženy zbytečnou či duplicitní administrativou. Stát prosazuje zemědělskou politiku efektivně a dosahuje ekonomických, ekologických a sociálních cílů. Zemědělští podnikatelé využívají moderní technologie a produkují vysokou přidanou hodnotu.
Základní opatření mohou být zavedena do 2 let, jejich efekty se výrazněji projeví do 4 let.
Pro živnostníky a podnikatele
Zemědělci budou mít zjednodušený režim kontrol a výkazů.
Zavedeme program zjednodušené administrativy pro malé zemědělské podniky a podpoříme jejich ekonomické aktivity.
Zvýšíme kvalitu informačních systémů a zpřehledníme informace poskytované státem. Vytvoříme stabilní předvídatelné prostředí pro podnikání.
Snížení byrokracie v zemědělství povede v dlouhodobém horizontu ke zlepšení péče o půdu a krajinu a rozšíří se nabídka zemědělských produktů.
Na straně státu vzniknou značné úspory omezením zbytečných výkazů a zjednodušením procesů. Na straně výdajové vzniknou náklady související s rozšiřováním IT systémů a poradenství. Výše těchto výdajů se bude řídit možnostmi státního rozpočtu.
Opatření budou realizována tak, aby v krátkodobém horizontu měla neutrální dopady na rozpočet. V dlouhodobějším horizontu předpokládáme pozitivní dopady, protože se jedná o úspory v administrativě a zároveň o zlepšování kvality podnikatelského prostředí.
Současné nastavení legislativy a zemědělských dotačních pravidel nemotivuje zemědělce k zavádění opatření na obnovu krajiny. Na straně státu jsou takové překážky a bariéry, které značně znesnadňují zemědělcům realizaci krajinotvorných a přírodě blízkých opatření, například:
Nebude. Zastropování se nedotkne kontrol, které souvisejí s problémy. Od zemědělců i kontrolujících institucí víme, že kontroly jsou často zaměřené pouze na evidence, nezřídka se dublují a hlavně neřeší reálné hospodaření v krajině či přístup ke zvířatům. Cílem zemědělské politiky by nemělo být vytvářet evidence pro evidence, ale zaručit dodržování jasných principů, které vycházejí z požadavků ochrany veřejného zdraví, spotřebitele, životního prostředí a zvířat. Cílem reformy bude zavést jednodušší kontrolní mechanismy.
Nejedná se o nové dotace, ale zjednodušení fungování podnikatelského subjektu, jehož jádro je tvořeno rodinnými příslušníky – ve vztahu k nástupnictví, v problematice daní či pracovního práva. Změny by se nijak nedotkly standardních pracovních vztahů se zaměstnanci, kteří nejsou rodinní příslušníci.
Především cílenou revizí všech dotačních titulů, sběrem zpětné vazby od uživatelů a zajištěním úrovně kvality služeb tzv. SLA (Service Level Agreement) všech portálů, aplikací a informačních systému poskytovaných Ministerstvem zemědělství a podřízených organizací. Změníme zásadně pohled orgánů veřejné moci na příjemce dotací. Namísto restrikcí a kontrol budou poskytovat konzultace a vhodné programy příjemcům přímo nabízet. SZIF (Státní zemědělský a intervenční fond) se změní z role kontrolora do role poradce a partnera.