Díky reformě se zvýší platy a vzniknou jasná pravidla při odměňování v kulturních institucích.
Svobodná kultura patří k pilířům vyspělé společnosti. Notabene naší, kulturně vždy bohaté a slavné. Dejme české kultuře zaslouženou injekci!
Kulturu tvrdě zasáhla opatření proti covidu-19. Financování kultury však dlouhodobě neodpovídá vyspělým státům. Rozdělování dotací není srozumitelné a transparentní. Národním kulturním institucím hrozí nestabilita, protože vedení může ze dne na den skončit z politických důvodů.
Kultura a živé umění se významně podílí na vytváření identity naší společnosti, definování jejích hodnot a je nedílnou součástí demokratického státu a kulturního dědictví. Kromě těchto základních funkcí přispívá zásadní mírou ke vzdělanosti a rozvoji občanské společnosti. Na významu také nabývá její ekonomický přínos. Z dostupných údajů Satelitního účtu pro kulturu v ČR, který mapuje všechny finanční toky na vstupu i na výstupu, vyplývá, že v letech 2015–2017 se kultura podílela na celkovém HDP zhruba 1,3 procenty.[5] Sektor kultury pak v České republice zaměstnává okolo 100 tisíc pracovníků a je přímo vázán na další ekonomicky významné obory (např. cestovní ruch produkuje 3 procenta HDP a zaměstnává 4,4 procenta práceschopného obyvatelstva).[6]
Reforma a restrukturalizace dotačních schémat na Ministerstvu kultury je nezbytná, aby se systém stal srozumitelný, spravedlivý a transparentní a byl schopen reagovat na aktuální vývoj kulturního provozu. Je nutné zamezit dlouhodobě popisovaným[7] střetům zájmů v dotačních komisích.
Veškerý kulturní provoz v ČR je zatížen nedokončenou transformací a ve svém důsledku blokuje efektivnější hospodaření kulturních organizací na úrovni státu, krajů i měst. Systém financování mezi státem, kraji a obcemi je nevyvážený a regionálně disproporční.[8] Od 90. let byl jako funkční model po vzoru Německa nebo Rakouska slibován systém veřejnoprávních institucí v kultuře (VKI). Proces nebyl dokončen. VKI se jeví jako mnohem vhodnější nástroj než systém příspěvkových organizací.[2]
Vzhledem k dosavadnímu zanedbávání moderních trendů kultury je třeba důsledně trvat na naplňování nové strategie kulturních kreativních průmyslů (KKP) a jejího akčního plánu. Tato sféra bude v budoucnu významným fenoménem a také významným zdrojem financí pro tradiční kulturu.
Rozpočet kultury (bez transferu církvím) bude 1 procento státního rozpočtu. Kulturní instituce získají odpovídající nezávislost vedoucí ke stabilnímu prostředí systému. Kulturní kreativní odvětví budou hrát významnou roli a naše kultura bude respektovaná ve světovém kontextu.
Pro nás pro všechny
Kultura bude dostupnější a atraktivnější, což podpoří osobnostní rozvoj i kritické myšlení. Zvýší se kvalita života a trávení volného času.
Pro veřejné finance
Podpora kulturních kreativních odvětví a kultury prokazatelně zvyšuje příjmy do rozpočtu země a investované prostředky se násobně vrátí.[5]
Díky reformě se zvýší platy a vzniknou jasná pravidla při odměňování v kulturních institucích.
Živnostníci pracující v kultuře budou mít díky „statusu umělce“ větší životní jistoty.
Díky vícezdrojovému financování kulturních institucí se zlepší postavení odborníků, kteří budou méně závislí na politické moci.
Jedná se o všechny kulturní instituce, které jsou spravovány státem, kraji, nebo obcemi. Např. příspěvkové organizace, jako jsou muzea, divadla, galerie, apod.
Nikoliv. Nechceme transformaci direktivně přikazovat, ale ponechat ji jako možnost. Budeme ale zdůrazňovat výhody transformace, mezi které patří operativnější organizace kulturního provozu, vícezdrojové financování a ochrana instituce před přímým politickým vlivem. VKI zároveň umožňují lépe nastavit odpovídající ohodnocení pracovníků v kulturním provozu i jejich další pracovní podmínky.
Ano, na příkladu dění posledních let v Ústeckém kraji a hromadného odvolávání ředitelů tamních kulturních institucí[8] je jasně vidět, jak rozvoj brzdí a ovlivňují
tlaky aktuální politické reprezentace. Stejně tak je stávající systém příspěvkových organizací v mnoha ohledech zkostnatělý a neumožňuje efektivně reagovat na nové situace.[9]
Sebevědomá, svobodná a nezávislá kultura je důležitou součástí každé demokratické společnosti. Podílí se na vytváření národní identity, přispívá ke vzdělávání široké veřejnosti a podporuje soudržnost společnosti. Celá řada lidí je na jejím fungování existenčně závislá. Kultura významně podporuje cestovní ruch a společně tvoří významnou součást HDP a celkově se podílí na spokojenosti a kvalitě života obyvatel jednotlivých regionů. Větší podpora kulturních kreativních odvětví a kultury obecně zvyšuje prokazatelně příjmy do rozpočtu země a investované prostředky se násobně vrací.