Zefektivnění veřejných vysokých škol a výzkumných institucí zvýší hodnotu vzdělávání pro průmysl. Vzroste kompetentnost absolventů.
Český výzkum může patřit ke světové elitě. Stačí mu vytvořit podmínky. Dejme mu průhlednou a stabilní podporu s důrazem na hodnocení kvality.
Výzkumné instituce ČR zaostávají za severní a západní Evropou.[1] Rozdělování podpory vědy a výzkumu je nekonzistentní. Jsou tu instituce dosahující mezinárodní kvality (GAČR, TAČR), ale například ministerstva se mají co učit. Národní dotace spíše kopírují eurofondy, nedoplňují je.
Vědecký výkon 90 procent českých výzkumných institucí leží kolem 420. místa (340. až 480.) v celosvětovém srovnání. V inovacích se 90 procent pohybuje od 400. do 550. místa. Naše nejlepší výzkumné instituce se umisťují na 100. místě ve výzkumu a 300. místě v inovacích. Ve stejných žebříčcích se srovnatelně velké ekonomiky východní a jižní Evropy pohybují v podobných číslech. Výzkumné instituce zemí západní a severní Evropy (Belgie, Nizozemsko, Švédsko) jsou naopak konzistentně výše ve výzkumu i inovacích.[2]
Proč? Příčin je několik a obecně tkví v pomalé transformaci institucí od konce socialistického Československa, jak v nastavení samotných vědeckých pracovišť, tak ve vzdělávacím systému. Ve škálách počtu výzkumníků na milion obyvatel a výdajů na výzkum a vývoj (VaV) coby procento HDP se ČR pohybuje mírně pod průměrem v celosvětovém srovnání.[3] Oproti úspěšnějším zemím zaměstnává ČR ve vědě a výzkumu méně lidí. Zároveň země, které si vedou lépe než my, obecně více zapojují soukromý sektor do financování. Celkové výdaje ČR do vědy a výzkumu jsou obdobné jako v úspěšnějších zemích, plynou tam 2 procenta HDP, čímž jsme na 15. místě na světě. To je těsně za Singapurem, z východní Evropy nás předstihuje pouze Slovinsko. Klíčový problém je v efektivitě vynakládaných prostředků.
Více než zvyšování investic se ČR potřebuje soustředit na odstraňování strukturálních problémů. Mezi ty patří rovnostářství (tolerance neefektivity, nevyrovnaná podpora úspěšných výzkumníků) a tzv. inbreeding v akademickém sektoru, nízké zapojení soukromého sektoru do financování (efekt „země montoven“). Potíží je také odliv a nedostatečný příliv mozků, neodpovídající hodnocení kvality v rozdělování národních zdrojů (resortní granty) a skutečnost, že šíře záběru má přednost před specializací.
V mezinárodním srovnání bude mít Česko stabilně aspoň jednu instituci v první stovce pozic v žebříčcích výzkumu i v inovacích. Polepšíme si také v celkovém srovnání výzkumných institucí, výzkumu i inovací. Přiblížíme se evropským lídrům, jako jsou Belgie, Nizozemí či Rakousko.
Opatření lze zavést za méně než tři roky, pozorování dopadů si nicméně vyžádá aspoň dvakrát tolik.
Pro nás pro všechny
Reformované veřejné vysoké školy a výzkumné instituce přispějí k rozvoji průmyslu s vysokou přidanou hodnotou a povedou k růstu HDP na osobu.
Pro mladé
Zaměření veřejných vysokých škol a výzkumných institucí na výsledek a vnitřní motivaci povede studenty k lepšímu využití jejich potenciálu.
Pro rodiny s dětmi
Programy spolupráce výzkumu a vývoje se základními a středními školami přispějí k osobnímu růstu založenému na vnitřní motivaci žáků.
Pro zaměstnance
Otevírání pracovních pozic s vysokou přidanou hodnotou stimuluje celoživotní vzdělávání a postupný růst HDP na hlavu i kvality života.
Pro živnostníky a podnikatele
Vyšší produktivita veřejných výzkumných institucí a vysokých škol bude stimulovat růst podniků s vysokou přidanou hodnotou.
Pro veřejné finance
Za stejný relativní výdaj vzhledem k HDP zajistíme lepší výstupy, tedy vyšší protihodnotu.
Zefektivnění veřejných vysokých škol a výzkumných institucí zvýší hodnotu vzdělávání pro průmysl. Vzroste kompetentnost absolventů.
ČR dává na výzkum a vývoj cca 2 procenta HDP, v tomto parametru je 15. na světě. To je uspokojivá pozice. Potřebuje pouze udržet míru financování relativně k HDP, a tedy růst alespoň o inflaci. Při inflaci 2 procenta to při konstantním reálném HDP znamená požadavek na meziroční růst výdajů o cca 0,55 miliardy korun. Rok 2020 znamenal propad reálného HDP ČR o 5,6 procent. Výzkumné instituce již počítají s úspornými opatřeními v roce 2021 a následujících. Ačkoli byl pandemickou krizí zasažen průmysl tvořící cca 55 procent výdajů na výzkum a vývoj v ČR, neměli bychom v této oblasti přistoupit na pokles výdajů z veřejných zdrojů.
Cílení na mírně nadpoloviční podíl institucionální podpory v celkových příjmech výzkumných institucí je založeno na tom, že vyvažuje potřebu soutěživého prvku jako motoru kvality a potřebu víceletého zajištění týmů proti krátkodobým výpadkům grantů. Příliš vysoký podíl institucionální podpory nemotivuje dostatečně k podávání grantových přihlášek, příliš nízký zase způsobuje, že tvorbou grantových přihlášek pracovníci tráví neúměrné množství času.[5] Optimální podíl institucionálního financování většinou povede k podávání menšího počtu kvalitněji připravených grantových žádostí.
Institucionální podpora je definovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)[6] jako nástroj dofinancování způsobilých nákladů v projektech mezinárodní spolupráce. Zároveň je charakterizovaná jako dotace na dlouhodobý koncepční vývoj výzkumné organizace a odvíjí se (v absolutních částkách) od vědecko-výzkumného výkonu měřeného v současnosti Metodikou 2017+. Jako taková činí asi 30 procent celkových výdajů na vědu a výzkum na Masarykově univerzitě[7] a asi 60 procent na Univerzitě Karlově.[8]
Podíl institucionální podpory je ukazatel, který vláda v současnosti neovlivňuje přímo a ani to není žádoucí. Nejenže se velice liší mezi institucemi, i mezi ústavy/fakultami a laboratořemi/katedrami jsou velké rozdíly. Dosažení rovnováhy mezi institucionálním a grantovým financováním motivuje Metodika 2017+ tím, že dává váhu kvalitě výsledků v porovnání s kvantitou. Celkový objem prostředků rozdělovaných tímto způsobem ze státního rozpočtu je dalším nástrojem vlády. K dosažení žádoucí rovnováhy ale musí přispívat i výzkumné instituce a vysoké školy samotné, a to zejména aplikací racionálních strategií pro každý obor své výzkumné činnosti.
Výzkum vykonaný pro veřejnou správu prakticky znamená výzkum financovaný bez příspěvku soukromého kapitálu. Na takové výsledky má mít veřejnost plná práva použití od počátku (právo autorské je nepřenosné). Nakládání s výsledky – a jde hlavně o duševní vlastnictví, tj. autorská práva a kopírovací monopol – vzniklými spolufinancováním z veřejných a soukromých zdrojů by mělo za stávajících mezinárodních dohod[9] být ošetřeno v dokumentaci dotačních programů a následně smluvně mezi právnickými osobami v každém projektu. V rámci úsilí o sjednocení grantových výzev chceme, aby i pro tyto aspekty existovaly funkční vzory smluv. Jelikož paralelně usilujeme o volné použití výsledků výzkumu, o přeorientování hospodářství na vysokou přidanou hodnotu a o to, aby se soukromý sektor (průmysl) více zapojoval do výzkumu a vývoje, chceme první bod prosazovat tempem, které umožní realizaci i těch dalších dvou.
Nezávislostí veřejného výzkumu rozumíme to, že tvorba výsledků výzkumu financovaného částečně nebo zcela z veřejných rozpočtů nepodléhá jiným vlivům než (veřejnému) zadání a profesní etice výzkumníků. Proto je práce na nezávislosti veřejného výzkumu především prací na růstu profesní etiky výzkumníků, což bude obnášet jednak pokračující boj proti plagiátorství na straně jedné a jednak tlak na to, aby se odměňování výzkumu v rámci institucí stále více orientovalo na kvalitu.
Naše snaha o to, aby se soukromý sektor více podílel na financování vědy a výzkumu není snahou o větší propojování vědy s průmyslem a jeho zájmy. Jde nám o růst míry, s jakou průmysl zapojuje výsledky výzkumu a vývoje do nových produktů a služeb, což je jeden z aspektů zvyšování přidané hodnoty v hospodářství.
Tyto obory výzkumu se napříč regiony liší. Mezi ty, ve kterých jsme silní jako ČR, patří třeba velmi aktuální virologie. Jelikož si peníze silné obory dovedou sehnat a jelikož právě jim jsou směřovány větší alokace z prioritní osy 1 OP VVV, podpora ze strany státu znamená hlavně snižování administrativních bariér a rozvoj oddělení jednotlivých institucí, která podporují přenos poznatků do praxe.
Především snižováním bariér v jejich přístupu k využívání výzkumných infrastruktur – výpočetních klastrů, materiálové diagnostiky atp. Poskytneme dotační programy (vouchery) na přístup k těmto infrastrukturám. Další bariéry plynou z jiného tempa práce, nastavení priorit a imperativu termínů mezi soukromou a akademickou sférou. Ty ale může snižovat jen vzdělávání; ideální jsou k tomu praxe v opačné sféře během studií, což ale není něco, co by stát ovlivňoval přímo.