Ilegální konopí stojí miliony na represi a miliardy tam, kde by šlo zdanit. Je přístupnější mladistvým a nedostupné pro léčbu. Zvažme to!
Řešením návykového chování je politika založená na snižování rizik, pomoci a rozumné regulaci.
Současná politika v oblasti návykového chování je zaměřena na represi. ČR navíc vykazuje naprosto nedostatečnou podporu fungování a rozvoje souvisejících služeb, což neumožňuje efektivní prevenci ani snižování rizik v oblasti návykového chování.[26]
Současné zákony v oblasti psychoaktivních látek omezují možnosti systematického snižování rizik a jejich využití v terapii. Zákon o návykových látkách[1] například neumožňuje nakládání s těmito látkami v kontextu pomáhajících služeb. To brání rozvoji důležitých služeb v oblasti snižování rizik i prevence (např. aplikační místnosti či testování substancí).[21, 22] Dochází k nemístné kriminalizaci rekreačních uživatelů (nebo dokonce odborníků v oblasti) a tresty neodpovídají společenské závažnosti provinění.[18]
Ilegalita psychoaktivních látek navíc neomezuje jejich užívání[27], pouze odhání uživatele na černý trh, kde jsou vystaveni rizikům toxických a nebezpečných příměsí.[19] Dalším nežádoucím efektem ilegality psychoaktivních látek je obcházení legislativy výrobou nebezpečnějších, avšak legálních derivátů, jejichž užívání může mít tragické důsledky.[20]
Kvalitní služby zaměřené na snižování negativních dopadů rizikového návykového chování z dlouhodobého hlediska nejen zlepšují situaci jednotlivců i komunity, ale šetří i státní kasu, protože výdaje na zdravotní péči poskytovanou dotčeným osobám mnohonásobně převyšují výdaje např. na snižování rizik (harm reduction – HR) či zdravotnický materiál preventivně poskytovaný zdarma.[2]
Služby v oblasti prevence a léčby závislostí jsou u nás dlouhodobě podfinancované, což způsobuje, že ne všichni občané mají přístup k péči, kterou by potřebovali, a je obtížné zavádět nové metody práce, které jsou vhodné pro tyto cílové skupiny, přičemž v řadě jiných zemí úspěšně fungují.[21, 22]
Zaměření na prevenci a snižování rizik v politice závislostí povede ke snížení negativních dopadů na společnost i jednotlivce.
V následujících 4 letech lze vykonat spoustu dílčích systémových úkonů, které položí základ pro další zlepšení. Ve své celistvosti je to záležitost na desítky let.
Pro mladé
Díky racionální regulaci, snižování rizik a prevenci bude snížen výskyt rizikového užívání mezi mladými.
Pro rodiny s dětmi
Podpora prevence umožní předcházet vzniku rizikového chování a pomůže budovat zdravý přístup k volnému času i fungování ve společnosti.
Pro lidi ve zralém věku
Díky regulovanému trhu budou občané chráněni před důsledky existence černého trhu a budou pro ně přístupnější preventivní služby.
Pro nás pro všechny
Rizikovým návykovým chováním jsou ohroženy až 3 miliony lidí. Změna politiky a služeb přispěje k lepší kvalitě života a bezpečí občanů[8].
Návrh rozpočtu na politiku prevence léčby závislostí je zde a oproti současnému deficitnímu stavu by se jednalo o navýšení rozpočtu o zhruba jednu třetinu. Návrh pracuje s kvalifikovanými odhady ročních nákladů na potřebnou síť péče v České republice. Návrh sítě péče je potřeba koordinovat se samosprávami a s dalšími klíčovými poskytovateli informací, nezbytné je také realizovat průzkumy potřebnosti jednotlivých služeb ve všech regionech, aby síť nebyla stavěna bez znalosti místních specifik. Pro účely návrhu však pracujeme provizorně s kvalifikovanými odhady potřebnosti služeb sítě péče. Rozběhnutí registračního systému pod národní agenturou bude navíc vyžadovat počáteční investici cca 100 milionů korun, přičemž následný provoz agentury i systému by se měl pohybovat kolem 30 milionů korun ročně.
Služby v oblasti prevence a léčby závislostí jsou dlouhodobě podfinancované, ale náklady na jejich provoz jsou pouze nepatrným zlomkem toho, kolik společenských nákladů se na problematiku užívání legálních i nelegálních látek nebo hazardní hraní váže. Podpora těchto služeb výrazně snižuje společenské náklady a naopak šetří veřejné finance.[17]
Problematika závislostí se dotýká celé společnosti. V určitém období života se s ní může setkat kdokoliv z nás, ať už se jedná o závislost na kávě, alkoholu, hazardním hraní či třeba sociálních sítích. Podpora služeb, které se tímto tématem zabývají, je prospěšná pro všechny. Preventivní programy totiž umí předcházet rizikovému chování. Pomáhají těm, kteří se se závislostmi potýkají, jejich rodinám a blízkým. Chrání společnost před infekčními chorobami i negativními sociálními dopady.[16]
Naopak, díky kombinaci odstupňované regulace dle společenské škodlivosti a implementaci skutečně efektivních služeb nabízejících prevenci a snižování rizik dojde k účinnější ochraně dětí a mladistvých před vznikem rizikového návykového chování.[28, 29]
Zmocněnec má vstup na jednání vlády, může být automaticky tzv. připomínkovým místem – to je extrémně důležité. Tj. všechny zákony, které se týkají závislostní politiky (od daní, přes novely zákonů až po trestně právní úpravy), stejně jako podzákonné normy, půjdou přes zmocněnce. Zmocněnec je dále ideálně jmenovaná politická pozice, ne úřednická. Ředitel odboru/úředník by nebyl výkonným místopředsedou Rady vlády a národním koordinátorem a měl by být naopak, tak jako v některých jiných zemích, garancí kontinuity úkolů i poté, kdy končí vláda a přichází další. Zmocněnec je jmenován vládou, ne premiérem, a tím má přístup služebně k ministrům vlády.
1. Vytvoření samostatné kapitoly státního rozpočtu (z obdobných důvodů byla zřízena například agentura rozvojové pomoci MZV).
2. Financování základní stabilní sítě péče prostřednictvím víceletého grantového přidělování prostředků.
3. Sjednocení agendy a financí napříč státní správou.
4. Možnost samostatného získávání vlastních prostředků, včetně soukromých zdrojů a darů (podobně jako se o tom uvažuje u sportovní agentury).
5. Usazení tématu legislativně.
6. Agentura má v ideálním případě samostatný mandát vytvářet vlastní pravidla metodického řízení přípravy krajských/samosprávných strategií, podobně jako National Treatment Agency UK – hlavně na začátku vzniku.
7. Agentura je nejlepším řešením, pokud vnímáme závislostní politiku jako významné společenské téma.
8. Agentura bude nejprve stabilizovat pomáhající služby, ale bude mít v gesci také agendu látkových i nelátkových závislostí (legální i ilegální substance) a novou meziresortní agendu (konopnou regulací počínaje).
9. Součástí agentury může být i regulační úřad, který by reguloval dostupnost některých povolených látek v budoucnu a spolupodílel by se i na regulaci hazardu.