Těm, které povoláme na pomoc s pandemií, poskytneme důstojné finanční náhrady.
Po všem tom trápení s covidem-19 stát pořád nemá efektivní systém pro pružné zvládání pandemie. Vybudujme ho a skoncujme s plošnými omezeními!
Ani po roce pandemie stát nedisponuje sítí výkonných orgánů, které by umožnily zvládat pandemii a minimalizovat náklady na životech, zdraví a v ekonomice. Výsledkem je nutnost plošných opatření. Nemáme také dostatečnou kapacitu pro současné a případné budoucí plošné očkování.[5]
Systém ochrany veřejného zdraví v České republice byl na světové úrovni cca do 60. let minulého století.[1] Od té doby se téměř nerozvíjel. Stagnace z doby normalizace pokračovala i po roce 1989.[1] Státní zdravotní ústav (SZÚ) i Krajské hygienické stanice (KHS) byly na okraji zájmu Ministerstva zdravotnictví. Proběhla pouze decentralizace hygienické služby a omezení prostředků, které měla k dispozici, ale nikoliv skutečná transformace do moderní funkční podoby.[1]
Hygienické stanice, které jsou pro zvládnutí pandemie zásadní, se potýkají s řadou překážek, a nemohou tak fungovat dostatečně pružně a efektivně. Problematické je nejasné řízení, roztříštění činnosti mezi kraji a okresy, nedostatečná spolupráce, nejednotné a zjevně nedostatečné IT vybavení, zastaralé procesy a organizace práce.[2] Krajské hygienické stanice (KHS) dokáží zvládat (byť nejednotně) izolované problémy na svém území, nedokáží se ale postavit výzvě typu pandemie, jak ukazuje selhání trasování a do určité míry i testování.[3]
S nedostatky se potýká rovněž Státní zdravotní ústav (SZÚ), který neplní roli odborného zázemí, jakým je například v Německu Robert Koch Institut.[8]
V České republice zatím nevznikla dostatečná kapacita pro rychlé proočkování většiny obyvatelstva. Je třeba tuto kapacitu dát v roce 2021 dohromady a zároveň připravit plány a prostředky na to, abychom ji v případě potřeby mohli rychle obnovit. Musíme být připraveni i na scénář, že se covid bude každý rok vracet a bude každý rok vyžadovat upravenou vakcínu jako chřipka.
Pandemii nebude možné zvládnout, pokud nebudou globálně dostupné vakcíny proti covidu v potřebném množství. Nedostupnost očkování v chudších zemích naopak dává viru šance mutovat.[9] Tento problém je třeba řešit na mezinárodních platformách.
Při zdravotním ohrožení obyvatel budeme mít odborné zázemí schopné rychle navrhnout účinná a potřebná opatření. V případě potřeby budeme schopni rychle zprovoznit robustní systémy trasování, testování a očkování.
Aktuální opatření proti pandemii
Reforma systému ochrany veřejného zdraví
Pro mladé
Efektivní systém trasování a testování významně omezí potřebu plošných omezení, jako je zavírání škol.
Pro rodiny s dětmi
Efektivní systém trasování a testování významně omezí potřebu plošných omezení, jako je zavírání škol a školek.
Pro lidi ve zralém věku
Efektivní systém trasování a testování významně omezí potřebu plošných omezení, nezasažená společnost bude dál fungovat.
Pro seniory
Efektivní trasování a testování zabrání šíření epidemie a významně omezí plošná omezení, včetně omezení návštěv v pobytových službách.
Pro nás pro všechny
Efektivní systém trasování a testování dokáže včas zabránit nebo alespoň omezit potřebu plošných omezení.
Těm, které povoláme na pomoc s pandemií, poskytneme důstojné finanční náhrady.
Reforma těchto zásadních institucí musí být vnímána podobně jako pojištění před daleko vážnějším průběhem epidemie. Odhadem bychom měli ročně navýšit částku na provoz hygienické služby a státního zdravotního ústavu o 3,5 miliardy korun, což nás stojí stejně jako jeden den lockdownu.[6]
Ano, je. Koronavirus patřil mezi slabší epidemie a dokázal zamávat se světovou ekonomikou. Bohužel se může vyskytnou i horší virus, který na nás udeří. Naší snahou je být připraven co nejdříve, i kdyby tato událost měla nastat až za dalších 50 let.