Vzdálený přístup do elektronického spisu usnadní rutinní úkoly, odpadne potřeba dojíždět na soudy.
Je 21. století a účastníci musí kvůli svému spisu na soud? Zaveďme elektronický, ať do něj nahlíží třeba z domova. Snadnější pro všechny!
V současnosti v justici obíhají spisy v papírové podobě, což zpomaluje trestní, civilní i správní řízení a komplikuje to dohled nad jejich kvalitou. Jeden spis si v daný okamžik může prohlížet pouze jedna osoba. Hrozí také ztráta důležitých listin.
O zavedení elektronického spisu se v české justici mluví více než 15 let, nicméně stále je v nedohlednu. Přestože už dnes existuje systém oboustranné elektronické komunikace mezi soudy a veřejností, většina justiční agendy je nadále vedena ve formě listinného spisu.[13]
Pro účastníky řízení to znamená, že ke spisu mají omezený, pouze fyzický přístup, jehož nedostatky ještě podtrhla současná pandemická situace.[16] Obíhání listin mezi jednotlivými orgány justice řízení zpomaluje, prodražuje a zvyšuje riziko ztráty důležitých dokumentů. Jen poštovní služby vyjdou resort na 246 milionů korun ročně.[12]
Zavádění elektronického spisu se vleče a původní ambiciózní plány na jeho rychlé spuštění byly několikrát přehodnoceny.[15] Posledním zádrhelem bylo zrušení tendru na nový informační systém insolvenčního rejstříku, jež měl být prvním krokem v zavádění elektronického spisu.[6] I tento poslední a nejviditelnější problém ukazuje, jak důležité je plánování a příprava projektů. Z toho důvodu bude nutné nastolit nová pravidla pro zadávání velkých IT zakázek.
Neméně významnou roli hraje komunikace s představiteli justice. Soudcům a dalším zaměstnancům je třeba přínosy digitalizace vysvětlovat. Proto se neobejdeme bez kvalitních školících programů, které je na chystané změny připraví. V součinnosti se zaměstnanci soudů a odborníky je také nutné důkladně přichystat úpravu souvisejících podzákonných právních předpisů. Digitalizace justice nespočívá jen v zavádění nových technologií. Pamatovat je potřeba také na zaměstnance soudů a zavedení funkčních pracovních postupů.
Digitalizací spisů zrychlíme řízení u okresních soudů z dnešního průměru 9 měsíců.[5] Vzdálené nahlížení usnadní život účastníkům řízení, sníží epidemiologické riziko a zamezí ztrátě listin. Možnost podávat žaloby v papírové podobě bude zachována.
Minimálně 8 let (dvě volební období).
Pro nás pro všechny
Vzdálený přístup usnadní nahlížení do spisu bez omezení. Digitalizace zrychlí řešení sporů. Zachováme podávání žalob i v listinné podobě.
Vzdálený přístup do elektronického spisu usnadní rutinní úkoly, odpadne potřeba dojíždět na soudy.
Digitalizace usnadní práci s informacemi a soudy nebudou pracovat se stohy papírů.
Ministerstvo náklady jedné zakázky na digitalizaci spisů v insolvenční agendě odhadovalo na 192 milionů korun.[7] Zavedení elektronického spisu v celé justici si vyžádá komplexní změny na jednotlivých soudech, zajištění technické podpory, nákup potřebného vybavení a zaškolení personálu. Proto lze i s ohledem na zkušenosti z jiných zemí očekávat, že se náklady na realizaci budou pohybovat v řádu nižších jednotek miliard korun.
Elektronický spis (e-File) funguje v rámci e-Justice v Estonsku, kde s jeho zaváděním začali již v roce 2005. Všem stranám procesu umožňuje simultánní výměnu informací, přehled o jednotlivých fázích trestních, občanských i přestupkových řízení, přístup k procesním dokumentům a soudním rozhodnutím.[8]
Elektronický spis postupně zavádí na soudech v jednotlivých spolkových zemích v Německu. Na celonárodní úrovni by měl být zaveden na všech soudech do začátku roku 2026.[9]
Elektronický spis funguje dobrovolně v Rakousku (ELAK).[10]
Evropská unie také na podobném principu financuje tvorbu počítačových programů, tzv. Building Blocks.[11]