Dosažení dlouho očekávané a kýžené změny systému přinese větší radost ze smysluplné práce.
Děti do ústavu nepatří. Podpora státu pro ohrožené děti[1] ať jde na přímou práci s rodinami nebo na pěstouny.
Systém sociálně-právní ochrany dětí neplní řadu důležitých funkcí: prevenci, podporu ani spolupráci zúčastněných stran, tedy státu, rodin a služeb. Děti příliš často končí v ústavech.[2] Opatrovnické soudy a pracovníci OSPOD jsou zahlceni a nemají prostor poskytovat efektivní služby.
V českém systému jsou instituce sociálně-právní ochrany dětí (SPOD) rodinami i dalšími aktéry (školami, lékaři) často vnímány jako represivně zasahující orgány, nikoli jako garanti ochrany a podpory ohrožených rodin.[2] Celý systém je nepružný a neefektivní, po jeho reformě odborníci volají už dlouhou dobu, vzniklo mnoho akčních plánů a analýz, ale změna je velmi pomalá.
Hlavní problémy:
Systém je roztříštěný, rozdělený mezi tři ministerstva (dědictví sovětské reformy z 50. let), nedaří se jej reformovat.
Většinu finančních prostředků spotřebuje nákladná ústavní péče (52 procent), přestože je nejméně vhodná a generuje mnoho problémů v budoucím životě dětí, zatímco na prevenci zbývá jen 19 procent.[3] Prevence je přitom násobně levnější, účinnější a navíc generuje nejméně traumat. Dostatečně podporována není ani náhradní rodinná péče.
Evropský výbor pro sociální práva konstatoval porušování práv dětí v ČR v souvislosti s jejich umisťováním do kojeneckých ústavů. To je drahé a ohrožuje zdravý vývoj dětí. Jsme poslední zemí v Evropě, která umisťuje malé děti do ústavů.[25] Stále dochází k odebírání dětí ze sociálně-ekonomických důvodů. Sociálně slabým rodinám není poskytnuta dostatečná podpora, která by vedla k vytvoření kvalitního zázemí pro výchovu dětí. Taková podpora pomůže předejít umístění dětí mimo biologickou rodinu, popřípadě umožní jejich rychlé navrácení z náhradní péče zpět.
OSPOD je nyní špatně zacílen. Musí intervenovat jako kolizní opatrovník při rozvodu, i pokud rodiče uzavřou funkční dohodu. Tato čistě formální práce a administrativní zátěž pak bere čas, který by šlo věnovat skutečně ohroženým rodinám.
Špatná je také situace v oblasti digitalizace. Spisy jsou stále tištěné a elektronicky zaslané dokumenty či záznamy jednání je třeba tisknout a ty papírové naopak skenovat.
Ohrožené rodiny dostanou včasnou kvalitní podporu, aby v nich mohlo zůstat co nejvíc dětí. Pokud to nepůjde, budeme mít přehlednou síť dobře připravených a prověřených pěstounů. Až posledním řešením bude ústav: malé komunitní zařízení se zkušenými odborníky.
Pro mladé
Mladí lidé budou mít lepší podporu, nejlépe v rodině nebo v dobré sociální službě; získají lepší předpoklady pro osamostatnění po dokončení studia.[15, 16]
Pro rodiny s dětmi
Rodiny, které budou chtít poskytnout prostor ohroženému dítěti, dostanou kvalitní podporu a pomoc.
Pro lidi ve zralém věku
Dospělí, kteří ještě mají kapacitu poskytnout náruč a lásku, získají větší možnost věnovat se tomu, kdo jejich čas, péči a energii potřebuje.
Pro seniory
Prarodiče, kteří vychovávají svá vnoučata, získají podporu cílenou přímo na jejich potřeby.
Pro zaměstnance
Zaměstnaní náhradní rodiče získají lepší podporu pro sladění péče o svěřené děti a svého zaměstnání.
Pro lidi ve finanční tísni
Získají adekvátní podporu ve svých obtížích (rodiny s dětmi, pečující prarodiče).
Pro veřejné finance
Uspoříme za řešení budoucích následků ústavní péče: kriminality, nezaměstnanosti, bezdomovectví, závislosti na sociálních dávkách atd.[14, 18, 19, 20]
Dosažení dlouho očekávané a kýžené změny systému přinese větší radost ze smysluplné práce.
Národní strategie ochrany práv dětí počítá do roku 2029 s částkou přibližně 3 miliardy korun. Ta zahrnuje náklady na sjednocení přístupu k ochraně práv dětí (dnes roztříštěno do agendy několika ministerstev), podporu péče o děti v rodinném prostředí včetně preventivních opatření, stanovení minimálních kapacit pro vyrovnání příležitostí znevýhodněných dětí, vytvoření prostředí přátelského k participaci dětí na rozhodovacích procesech a nastavení systému sběru dat a řízení kvality služeb.[22]
Ano. Problematika ochrany práv dětí je nekoncepčně upravena v mnoha různých předpisech. Důsledkem je odlišný přístup jednotlivých úřadů a nenavazující služby. V současném zákoně navíc schází základní principy a cíle, podle nichž by měl výkon sociálně-právní ochrany dětí probíhat.
Náš systém je pozůstatek poslepovaných sovětských reforem z 50. let. Zásadní je, že rozhodování o osudech dětí a např. takzvané párování při svěřování dětí do náhradní péče zůstává výlučným právem státních úřadů a nezávislých soudů.
Reforma předpokládá přesun nákladů směrem k prevenci. Ta zahrnuje i osvětové a vzdělávací programy pro lepší informovanost o rizicích ohrožujících zdravý vývoj dítěte, jako jsou různé formy násilí (šikana či kyberšikana, násilí v rodině, zneužívání atd.).
V současné době působí v Česku jen asi 80 klinických dětských psychologů na zhruba 2 miliony dětí, objednací lhůty jsou v řádu měsíců. Ještě horší situace je v oblasti pedopsychiatrie, kde jsou kapacity dramaticky nedostačující. Je proto nezbytné společně s Ministerstvem zdravotnictví analyzovat důvody tak obrovského nedostatku pediatrických kapacit a zvýšit motivaci odborníků do této praxe vstoupit.[23, 24]
Nebudou-li pracovníci OSPOD nuceni vést spis a docházet na soudní jednání rozvodového řízení, v rámci něhož jsou manželé na všem dohodnuti, agendu OSPOD to významně odlehčí. V současné době je však dle standardu stále limit 80 rodin na jednoho pracovníka OSPOD[28], což má k ideálu daleko. Cílem je proto zaměřit pozornost především na preventivní služby a kvalitní síť navazujících služeb aktivizačních, díky nimž by se dařilo řešit problémy dětí a jejich rodin včas, a předejít tak nutnosti jejich vedení v agendě OSPOD.
Mediace a cochemský model je určen pro rodiče, kterým se nedaří dohodnout, což mnohdy vede k neustálému zahajování nových a nových opatrovnických řízení, která soud významně vytěžují. Soudní řízení se v takových případech často neobejde bez nákladných znaleckých posudků, výslechů, dokazování, opakovaných jednání, což je nesmírně časově náročné. Mediace a vhodná aplikace cochemského modelu může pomoci k urovnání konfliktu a zabránit eskalaci sporu, v důsledku čehož odpadnou náročná soudní jednání či dokonce opakovaná soudní řízení, která jinak mohou trvat až do zletilosti dětí. Naopak není-li v daném případě mediace ani jiná podpůrná služba úspěšná, dojde v rámci řízení k určité časové ztrátě, nicméně ji nelze považovat za příliš významnou vzhledem k tomu, že vyostřené opatrovnické řízení samo o sobě trvá měsíce až roky.