Méně byrokracie zatraktivní práci pro stát a uvolní úředníkům ruce k činnostem vyžadujícím osobní přístup.
Fronty na úřadech nemůžeme vystát. Na co máme internet? Už konečně zaveďme digitální státní správu. Ušetří nám nervy, čas a miliardy ročně.
Komunikace s úřady je pro občany často byrokratické peklo – nepřehledné formuláře, stohy papírů a fronty na úřadech. Stát digitální komunikaci nezvládá. Službu Portál občana využívá jen půl procenta lidí.[2] Česko je v digitalizaci státu 3. od konce v žebříčku EU a 99. na světě.[1]
Rozvoj eGovernmentu, tedy veřejné správy dostupné občanům online, i digitalizace úředních procesů jsou dlouhodobě zanedbávány. Koordinačními činnostmi v oblasti IT je dnes pověřeno Ministerstvo vnitra ČR (MV ČR), které jim však nevěnuje dostatečnou pozornost. Koordinaci eGovernmentu a soulad projektů s digitální strategií zajišťuje Odbor hlavního architekta MV ČR, avšak jeho slabá pozice komplikuje plnění jeho cílů.[5]
Ministerstva se přetahují o kompetence a nemají opravdovou vůli spolupracovat na výsledku. I jednotlivé IT systémy si soutěží ministerstva sama. Koordinační orgány vlády nemají stabilní zázemí. Obdobné organizační nejasnosti se objevují i uvnitř resortů. Takto hluboké rozpory nelze překlenout bez skutečné meziresortní koordinace vedené ministrem, který bude za digitalizaci politicky odpovědný.
Nízká koordinovanost způsobuje různorodé výsledky – některé projekty jsou technicky i uživatelsky dobré (Portál občana, Registr smluv, centrální identita NIA), jiné jsou extrémně technicky zastaralé[5] a uživatelsky nepřívětivé. Např. klíčový projekt CzechPoint poskytuje jen omezené služby, a přitom je kriticky potřebný pro občany, kteří si nepřejí nebo nemohou fungovat online. Uživatelská rozhraní služeb jsou často neintuitivní a nutí k zadávání zbytečných údajů nebo údajů, které stát již dávno zná.
Jelikož každé ministerstvo či úřad pracuje nezávisle na ostatních, dochází k mrhání veřejnými prostředky několikanásobným vytvářením podobných systémů. Ve velké míře dochází k tzv. vendor lock-inu, tj. závislosti na jednom dodavateli.[5] Vlivem nepromyšlených IT systémů a neexistujících exit strategií totiž nelze jednoduše opustit nevyhovující či zastaralé řešení. Stát je nucen tyto systémy draze provozovat a platit jedinému dodavateli, který je umí udržovat.
Digitalizovaná státní správa bude skutečně funkční služba pro občany. Stát je upozorní na zásadní termíny a úkony, jako je vyzvednutí občanského průkazu nebo podání daňového přiznání, u něhož předvyplní již známé informace. V digitalizaci doženeme Estonsko, Dánsko či Velkou Británii.[4]
Pro mladé
Otevření a propojení veřejné správy vytvoří nové ekonomické příležitosti.
Pro rodiny s dětmi
Přívětivější eGovernment ušetří čas, peníze i energii.
Pro lidi ve zralém věku
Přívětivější eGovernment ušetří čas, peníze i energii.
Pro seniory
Úřady budou dostupnější nejen digitálně, ale díky vylepšeným CzechPointům i fyzicky. Úřední záležitosti půjde vyřešit na nejbližší poště.
Pro živnostníky a podnikatele
Jednodušší a atraktivnější prostředí pro firmy. Méně formulářů a byrokracie znovu nastartuje ekonomiku.
Pro lidi ve finanční tísni
Vstřícný a propojený přístup úřadů aktivně pomůže a upozorní, kde bude třeba, a předejde tak dalším zbytečným nedorozuměním a ztrátám.
Pro veřejné finance
Odstranění byrokratických překážek zefektivní státní správu, vedení firem i životní úroveň lidí. To se projeví i na výši daňových výnosů.
Méně byrokracie zatraktivní práci pro stát a uvolní úředníkům ruce k činnostem vyžadujícím osobní přístup.
Prosadili jsme klíčové digitalizační zákony a nástroje:
Dále jsme
Neočekáváme významné náklady nad rámec současných výdajů. Počáteční investice do změny řízení IT projektů se dlouhodobě vyplatí. Koordinace projektů povede k efektivnějšímu využívání veřejných prostředků. Díky úsporám bude možné zkvalitnit vzdělávání a zvyšování digitálních kompetencí úředníků.
Nejdále v digitalizaci státní správy jsou severské státy – Estonsko, Dánsko a Velká Británie, kterými se nejvíce inspirujeme.
Do zákona o právu na digitální služby jsme prosadili pro fyzické osoby důsledné právo nebýt digitální. S rozšířením funkčnosti CzechPointů navíc dojde ke zlepšení fyzické dostupnosti – pro vyřízení většiny záležitostí nebude nutné jezdit daleko.
Využijeme vlastních i zahraničních zkušeností a opravdových odborníků v oboru.
Systémy budou komunikovat přes standardizované programové rozhraní (API). Díky využívání technologií s otevřeným zdrojovým kódem bude mnohem jednodušší pro stát sdílet jednotlivá řešení.
Namísto výmluv, proč to nejde, budeme hledat řešení a spolupracovat s celým soukromým sektorem. Nikdy bychom například nevyhodili do koše energii dobrovolníků, kteří napsali za víkend e-shop na dálniční známky.