Skončí stav, kdy není jasný počet právních předpisů. Advokáti najdou data o právních předpisech a judikatuře na jednom místě.
Stačí, když stát půjde trochu do sebe. Firmám odpadne tolik administrativy, že ušetří průměrně 60 hodin ročně. Jeden a půl pracovního týdne.
Podnikatelé uvádějí byrokratickou zátěž jako jednu z nejotravnějších překážek své práce. Místo vytváření hodnoty pro zákazníky tráví malá firma průměrně 223 hodin ročně papíry, razítky, výkazy a kontrolami.[1]
ČR je podle Světové banky z hlediska míry regulací, které mají dopad zejména na malé a střední podniky, celkově na 41. místě mezi 190 posuzovanými zeměmi. Jsme nejen za Německem a Rakouskem, ale i za Litvou, Lotyšskem a Polskem.[2] Navíc se v klíčových parametrech, jako je obtížnost získání stavebního povolení nebo zakládání firem, nezlepšujeme. Přebujelá byrokracie disproporčně dusí hlavně malé firmy.
Často ani nevíme, jak moc neefektivní naše státní správa je, protože aktivity ministerstev řádně nevyhodnocujeme.[7] Zkostnatělost a neefektivita státní správy se pak přenášejí na podnikatele v podobě vysoké administrativní zátěže.[11, 12]
Chceme, aby byly firmy úspěšné a inovovaly. K tomu přispějeme odstraněním překážek v podnikání spíše než dotacemi a daňovými výjimkami. Stát se k podnikateli musí chovat jako ke klientovi. Pokud po něm něco požaduje, musí nastavit celý systém tak, aby podnikatel mohl podmínky snadno splnit a aby o nich dostatečně dopředu věděl.
Do státní správy chceme vnést i novou energii. Při řešení problémů často ignorujeme fakt, že méně je někdy více.[8] Zjednodušení celého systému je smysluplnější než další regulace. Přesto se do něj státu příliš nechce.
Příkladem správného směru je služba Hospodářské komory Právní elektronický systém.[9] Podnikatelé by ale za takový servis neměli platit. Informace o povinnostech, které stát po podnikatelích vyžaduje, musí být snadno dostupné, jasné a bezplatné. Je to základní veřejná služba.
Příkladem chytré změny jsou i jednodušší formuláře[3] nebo zohlednění poznatků o chování lidí, tzv. behaviorální přístup. Například ve Velké Británii finanční správa v roce 2012 vložila do upomínky zaplacení daní větu, že 90 procent poplatníků už daně zaplatilo a daný člověk je jeden z mála, který tak ještě neučinil. Díky tomu se vybralo v přepočtu o 140 milionů korun navíc.[5]
Osekáme podnikatelům byrokracii aspoň o čtvrtinu. Každý formulář či text bude mít jasný a funkční design. Uděláme pořádek v právních předpisech. Postupně zjednodušíme klíčové procesy včetně placení daní a pojistného, kontrol, hlídání lhůt úřadů a digitální služby.
Pro mladé
Mladý člověk, který se rozhoduje o své životní dráze, bude mít snazší vstup do podnikání.
Pro živnostníky a podnikatele
Živnostníci a podnikatelé ušetří čas, peníze a nervy, které je teď stojí byrokracie a komunikace se státem.
Pro lidi ve finanční tísni
Lidé s exekucemi nebudou pro své zaměstnavatele představovat takovou byrokratickou zátěž a bude je tedy snazší zaměstnat.
Pro veřejné finance
Stát zjednodušením svého fungování ušetří. Místo administrativních zbytečností se bude moci věnovat službě občanů.
Skončí stav, kdy není jasný počet právních předpisů. Advokáti najdou data o právních předpisech a judikatuře na jednom místě.
Ano, úspěšní byli v Rakousku. Podle studie Parlamentního institutu Rakousko zahájilo program pro snižování administrativní zátěže pro podnikatele v roce 2006.[4] Zapojena byla všechna federální ministerstva, zástupci ekonomiky, odbory a další zájmové skupiny. Hlavním koordinátorem iniciativy bylo federální ministerstvo financí. Každé federální ministerstvo předložilo do února 2008 plán zjednodušení administrativy. V roce 2012, tedy 6 let od spuštění programu, Rakušané dosáhli cíle iniciativy – snížili administrativní zátěž o 25 procent.
Ano, taková instituce se osvědčila v Německu. Opět lze vyjít ze studie Parlamentního institutu, podle které byla v roce 2006 zákonem zřízena Národní rada pro kontrolu regulace (Nationaler Normenkontrollrat – NKR) jako nezávislá instituce, která dohlíží na posuzování celkových nákladů na dodržování regulačních návrhů federální vlády.[4] NKR zkoumá, zda jsou náklady na dodržování předpisů, které občanům, podnikům a veřejné správě vyplývají z nových nařízení, popsány srozumitelným a metodicky správným způsobem a zda jsou politické cíle stanovené v těchto návrzích realizovány s co nejnižšími náklady. Členy NKR jmenuje federální prezident na návrh federální vlády na dobu 5 let. Sekretariát, čítající 15 zaměstnanců, je součástí federálního kancléřství.
Po dokončení projektu e-Sbírka a e-Legislativa chceme vydat svod všech zákonů, v rámci kterého každému předpisu stanovíme odpovědné ministerstvo a to vyhodnotí, zda předpis stále platí a bude použitelný do budoucna. Platné předpisy vydáme ve svodu platných zákonů.[6] Ten bude vydán pouze v digitální podobě a zjistíme tak konečně, jaké všechny předpisy na území České republiky aktuálně platí. Současně chceme s e-Sbírkou provázat i relevantní judikaturu, kterou shromažďují evidenční senáty vysokých soudů.
Antibyro není úřad, ale tým 10–15 expertů na Úřadu vlády spadající přímo do gesce premiéra. Paradox je to jen na první pohled, naopak příklady za zahraničí ukazují, že bez tlaku ze strany premiéra a šéfů resortů se byrokracie sama od sebe nesnižuje, ale dál pohodlně bují. Pokud nechceme dělat věci bez rozmyslu a chceme veřejnou správu zjednodušovat soustavně, potřebujeme k tomu kompetentní osoby bez vazeb na současné úřady a jejich postupy. I v soukromém sektoru si firmy často platí externí konzultanty, aby poskytli pohled zvenčí právě kvůli tomu, že změna zevnitř je velmi obtížná.
Především gratulujeme. Jste jeden z mála. I pro vás ale náš program má smysl. Snižování byrokracie uspoří čas a peníze nejen podnikatelům, ale i státu. Ten pak může být štíhlejší – i k vašemu prospěchu. Navíc byrokracie křiví tržní prostředí. Větší firmy s vlastními účetními a právníky se v systému orientují lépe než malé firmy. Přílišnou byrokracií tedy znevýhodňujeme malé podnikání. Tento stav musíme napravit.
Nechceme. Chceme jen odstraňovat nesmyslné povinnosti občanů a firem, systém postupně zjednodušovat a hlavně nepřidávat byrokracii další. Nebudete se tedy muset orientovat v novém systému, jen budete postupně zjišťovat, že dříve nezbytné nároky úřadů už nemusíte plnit.