Metodická podpora zefektivní hospodaření s veřejnými prostředky, komunikaci i rozhodovací procesy.
Dobře jsme to teď viděli: čelit krizi nemůže jeden „krizový manažer“. Pro pohromy či velké havárie zaveďme funkční, státem jištěný systém!
Stát neposkytuje obcím a krajům dostatečnou podporu pro případy, kdy samy na řešení nestačí. V případě covidu-19 vláda situaci zhoršila, když nevyužila připravených mechanismů krizového řízení ani potenciálu českého průmyslu a vědecké komunity a nakupovala z Číny za desítky miliard.[12]
Na některé krize obce a kraje samy nestačí a stát jim v takových případech neumí pomáhat. Jsme dobře připraveni na záplavy, ale jen proto, že nás zasáhly v minulých letech a naučili jsme se je efektivně zvládat. Oproti tomu pandemické plány byly neaktuální a při nástupu covidu-19 ani nebyly použity. Vše ovládla neefektivní a drahá improvizace. Mnohé plány na další typové situace jsou neaktuální a neúplné, především ale nejsou procvičované a zažité těmi, kdo jsou za jejich případné provádění odpovědní. V případě pandemie covid-19 vláda situaci dokonce zhoršila, když nevyužila nejen připravených mechanismů krizového řízení, ale ani potenciálu českého průmyslu a vědecké obce.[12]
Namísto chaotického řízení je třeba využít připravené racionální postupy a logistické zázemí. Připravenost na různé hrozby (výpadky proudu, povodně, epidemie, kybernetická napadení) musí být průběžně ověřována. Proto je potřeba vytvořit aktuální krizové scénáře pro jednotlivé hrozby a stejně tak logistické zázemí, které bude na tyto hrozby předem připraveno a které se v případě ohrožení pouze aktivuje. Příkladem může být Finsko a jeho připravenost na epidemii covid-19.[11]
Stát zároveň musí soustavně a stabilně budovat potřebnou infrastrukturu pro prevenci všech potenciálních hrozeb.
Současná krizová situace ukázala nedostatečnost nynějšího systému nouzového plánování i absolutní nepřipravenost státu na systematické zabezpečování rozsáhlé a dlouhodobé logistické akce. Dlouhodobě budované systémy a postupy pro nouzové plánování a krizové řízení se po vyhlášení výjimečného stavu ocitly stranou a veškeré aktuální činnosti se řídily pouze extrémním využitím státních prostředků s potlačením standardních mechanismů.[13] Tento způsob přináší velká zpoždění, neúčelné náklady a zbytečné ztráty.
Stát bude připraven na povodně, pandemie, výpadky plynu a elektřiny. V případě krizové situace obdrží obce i kraje rychlou materiální i nemateriální podporu. Občané dostanou srozumitelné informace a doporučení, případně ochranné pomůcky.
Pro mladé
Studenti budou dopředu vědět, jakým způsobem bude probíhat výuka během mimořádného stavu.
Pro rodiny s dětmi
Rodiče budou dopředu vědět, jakým způsobem bude probíhat výuka jejich dětí během mimořádného stavu.
Pro lidi ve zralém věku
Ucelenou a srozumitelnou komunikací nebude docházet ke zbytečným vlnám paniky z krizových opatření.
Pro seniory
Ucelenou a srozumitelnou komunikací nebude docházet ke zbytečným vlnám paniky z nedostatku zdravotních služeb nebo potravin.
Pro zaměstnance
Ucelenou a srozumitelnou komunikací nebude docházet ke zbytečným vlnám paniky z uzavření provozů nebo omezení mobility.
Pro živnostníky a podnikatele
Ucelenou a srozumitelnou komunikací nebude docházet ke zbytečným vlnám paniky z uzavření provozů nebo nedostupnosti zaměstnanců.
Pro lidi ve finanční tísni
Příprava krizových scénářů pomůže s preventivním plánováním sociálně podpůrných programů, aby během krize nikdo nezůstal na holičkách.
Pro veřejné finance
Důkladnou přípravou a spořením omezíme nehospodárné, nahodilé, unáhlené a nesystematické utrácení veřejných prostředků.
Metodická podpora zefektivní hospodaření s veřejnými prostředky, komunikaci i rozhodovací procesy.
Stabilní, dlouhodobá a profesionální příprava na řešení krizových stavů vychází z dlouhodobého hlediska mnohem levněji a efektivněji než zmatečné utrácení na poslední chvíli.[14, 15]
Pokud vytvoříme krizové scénáře a určíme zodpovědnou „hlavu“ krizového řízení, půjdeme naproti úspěšnému zvládnutí krize. Stejně jako bylo v Německu řízení pandemie svěřeno do rukou Institutu Roberta Kocha, i my potřebujeme mít vytvořen důvěryhodný a efektivní aparát pro nepolitické řízení krize.
Důležitá je osoba státního koordinátora nouzového zásobování. Výběr této osoby musí být nezpochybnitelný. Bude to expert, který zodpovídá nejen za řízení zásobování v případě mimořádného stavu, ale podílí se i na přípravě krizových scénářů. Jeho role je poradní.
Klademe vysoké nároky na komunikaci směrem k veřejnosti. Vláda musí předcházet panice zejména jednotným vystupováním. Je nepřípustné, aby vládní představitelé nebo jejich zmocněnci vypouštěli neověřené informace nebo měnili rozhodnutí z hodiny na hodinu. Do širšího týmu zodpovědného za komunikaci pozveme i šéfy médií. Budeme monitorovat občanskou diskusi na internetu a detekovat možné dezinformace.