Inventurou agend a zrušením zbytečných agend se zjednoduší a zpřehlední právní řád.
Úřad má s občanem jednat jako s klientem. Přívětivě. Změňme služební zákon, aby služby státu byly odborné, kvalitní a vzájemně provázané.
Stávající služební zákon nenaplnil ani jeden z deklarovaných a požadovaných cílů – odpolitizování, stabilitu a efektivitu státní správy. Je nesrozumitelný a nekoncepční, navíc podléhá neustálým změnám. Státní správa nepřitahuje kvalitní uchazeče o zaměstnání a aktivně je nehledá.[6]
Státní správa je v mnoha ohledech nepružná a případné změny jsou zpravidla nesystémové a chaotické. Chybí vize, cíle pro státní správu a stabilita. Počet zaměstnanců se nepřizpůsobuje agendě, ale agenda se přizpůsobuje počtu zaměstnanců.
Místo zeštíhlování úřadů na základě důkladné revize agend se doposud odehrávaly pouze plošné redukce počtu úředníků o určité procento bez racionálního základu.[7]
Státní správa jako celek se systematicky nevěnuje analytické práci, odborné tvorbě politik a managementu změny.
Služební zákon nezajistil odpolitizování státní správy, naopak umožňuje snadno se zbavit nepohodlných úředníků a dosadit loajální osoby.[6]
Dnešní sekce pro státní službu na Ministerstvu vnitra není dostatečnou zárukou nezávislé státní správy. Běžným nástrojem politicky motivovaných změn se stala systemizace státních úřadů.
Stát se neumí o zaměstnance starat – úřednické zkoušky jsou v mnoha případech absurdní a pouze formální, u vzdělávacích kurzů se nedostatečně hodnotí kvalita a obsah. Práce z domova, zkrácené úvazky a moderní zaměstnanecké benefity jsou často nedostupné.[6]
Výběrová řízení nejsou dostatečně transparentní a profesionální. Stejně tak nefunguje ani systém služebních hodnocení, který je náchylný ke zneužití.[8]
Výběrová řízení jsou také složitá a zdlouhavá. Stát nemá aktivní personální politiku, aktivně nehledá talenty. Na vrcholná místa se nemohou hlásit odborníci z praxe.[10]
Zájemce o práci se předem nedozví svůj plat – odměňování není spravedlivé, srozumitelné ani dostatečně transparentní. Domněle nízké tabulkové platy lidi odrazují, ačkoliv skutečná výše odměny je často zajímavá a konkurenceschopná.[9]
Státní správa bude skutečně profesionální, stabilní, odpolitizovaná, a přitom štíhlá a pružná. Stát bude transparentně poskytovat moderní, srozumitelné a přívětivé služby dostupné pro všechny své občany. Státní úředník bude prestižním, odborným a váženým povoláním.
Na inventuru agend – 2 až 3 roky.
Na úpravy služebního zákona – 2 až 3 roky.
Pro mladé
Lepší platové podmínky a nové benefity umožní perspektivní kariéru ve státní správě včetně zajímavých stáží.
Pro rodiny s dětmi
Změny ve výkonu státní správy umožní částečné úvazky, home office a další benefity. Veškerou úřední agendu vyřídí lidé z pohodlí domova.
Pro seniory
Funkční státní správa ušetří lidem čas. Strávíte na úřadech jen tolik času, kolik je opravdu potřeba.
Pro zaměstnance
Stabilita státní správy a služebního zákona znamená jistotu pro zaměstnance, zvyšování profesionality a kvality.
Pro živnostníky a podnikatele
Veškerou úřední agendu vyřídí lidé z pohodlí domova. Stát nebude chtít znovu dokládat věci, které už ví.
Pro lidi ve finanční tísni
Státní správa včas a efektivně pomůže, když se lidé ocitnou v nouzi.
Inventurou agend a zrušením zbytečných agend se zjednoduší a zpřehlední právní řád.
Je jasné, že pokud má státní správa být tvořena prvotřídními odborníky, musí tomu odpovídat i jejich platy. Naproti tomu se významné finanční prostředky ušetří redukcí nadbytečných agend a optimalizací státní správy. Chceme v první řadě zajistit kvalitu a efektivitu státní správy, dlouhodobým cílem je i úspora celkových nákladů, nikoliv pouze propouštění úředníků a jejich nahrazení externími službami. Lze tedy očekávat zvýšení nákladů na procesní analýzy hrazené z vnitřních úspor, následně by se měly snižovat celkové náklady (například při desetiprocentním snížení nákladů na platy ve státní správě lze očekávat roční úsporu cca 10 miliard korun).[7]
Státní správa jen málo zjišťuje, jak je klient spokojen s jejími službami. Takový výzkum je složitý a musí se udělat metodologicky správně, jinak nevytvoří žádná užitečná data. Je to ale úkol, kterému se nelze vyhýbat. Vybrané úřady by měly zjišťovat, jak jsou lidé spokojeni s jejich službami a kde je třeba se zlepšit.
Zlepšení se přitom nemůže dít jen na úrovni jednotlivých úředníků – je jedno nakolik je úředník příjemný a otevřený, pokud vyžaduje po lidech zbytečné podklady a úkony. Proklientské tedy musí být především procesy samotné.
Nikoliv. Revize agend bude znamenat přehodnocení potřebnosti různých podkladů. Pomoci by měl i významný důraz na digitalizaci. Specifika jednotlivých úřadů, resp. státních institucí budou vždy rozhodující, a tedy zohledněna. Například oblast dalšího vzdělávání bude přizpůsobena konkrétnímu oboru činnosti daného úřadu nebo instituce.
Upravený zákon o státní službě s jasnými pravidly nebude možné obcházet a sám jako takový bude garantovat nezávislost státní služby. Zamezíme účelovým zásahům do systemizace a odvolávání nepohodlných profesionálů, které zejména Babišova vláda novelou zákona o státní službě usnadnila. Při výběru nových úředníků budeme naopak důsledně preferovat odbornost v transparentních výběrových řízeních. Politické vedení ministerstev a státní služba se musí vhodně doplňovat při jasně definovaných mezích, političtí nominanti tudíž nemohou proplouvat z jedné role do druhé, jak je za současné vlády běžné.
Kromě konkurenceschopných platů bude státní správa nabízet i další benefity – vzdělávání, flexibilní úvazky, zahraniční zkušenosti atd. Zájemce o práci ve státní správě bude mít jasnou informaci o tom, jaký může očekávat plat.
Česká republika v mezinárodních srovnáních kvality a výkonnosti státní správy stále propadá. Je z tohoto pohledu kritizována i Evropskou komisí. Kvalitní státní správa je nezbytná k vytvoření dobrého podnikatelského prostředí i dobrých podmínek pro život v zemi obecně.