Fronty na úřadech nemůžeme vystát. Na co máme internet? Už konečně zaveďme digitální státní správu. Ušetří nám nervy, čas a miliardy ročně.
Pacientům zkraťme cestu, doktorům šetřeme čas. Přebujelá byrokracie do moderního zdravotnictví nepatří.
V řadě regionů jsou reálné problémy s dostupností péče. Doba dojezdu k nejbližšímu poskytovateli je určená, ale často neodpovídá potřebám.[1] Financování a struktura poskytovatelů péče neodpovídá modernímu zdravotnictví. Lékaři a sestry tráví administrativou neúměrné množství času.[2]
Zatímco před 30 lety nemocnice okresního typu řešila většinu urgentních situací, od těžších úrazů po infarkt myokardu, dnes je specializovaná péče v zájmu kvality a efektivity stále více centralizována.[1] Tím se snižuje atraktivita práce v menších nemocnicích, kterou dále ovlivňuje i neochota zdravotníků se stěhovat do odlehlých oblastí.
Dostupnost zdravotníků je negativně ovlivněna i stárnutím obyvatelstva, což zároveň vede k nárůstu potřeby péče. Ta je zatím přehnaně soustředěná do nemocnic, nedostatečně integrovaná a příliš zaměřená na léčbu, na rozdíl od prevence. K problémům přispívá i často neúčelné, netransparentní financování a neefektivní využívání času vysoce kvalifikovaných zdravotníků.[2] Výsledkem jsou reálné problémy s dostupností péče v řadě regionů.
Tzv. místní dostupnost zdravotních služeb (doba dojezdu k nejbližšímu poskytovateli) je sice určena, ale dnes již nevyhovujícím způsobem. Zároveň neexistuje systematické měření čekacích dob, aby každý dostal péči v rozumném čase, nemusel obcházet více poskytovatelů, mohl se objednat, a lidé z regionů nebyli znevýhodněni. Problém ještě vygradoval s přeplněním nemocnic během covidu.
Zajištění dostupnosti dnes komplikuje zejména nedostatek lékařů a sester, v mezinárodním srovnání jich ale nemáme podprůměrné počty.[3] Jde tedy o jejich lepší využití a regionální rozmístění. K tomu nám dnes chybí rozvoj primární péče u praktických lékařů, nalezení udržitelné role pro menší nemocnice, lepší regionální spolupráce nemocnic včetně sdílení personálu, integrace péče pro chronicky nemocné, přenos části kompetencí lékařů a sester na další zdravotnické profese i širší nabídka domácí a vzdálené péče.
Nové metody a postupy dnes nejsou systematicky zkoumány, při prokázaném přínosu ani dostatečně rychle hrazeny a uplatněny.[4]
Kvalitní zdravotní péče bude dostupná pro všechny občany, co nejblíže jejich domovům. Dostupnost a kvalita bude systematicky sledována, vyhodnocována a podporována účelným financováním a vytvořením lepších pracovních podmínek pro zdravotníky.
Pro rodiny s dětmi
Zlepšíme dostupnost péče o děti i rodiče. Zveřejníme informace o kvalitě péče pro lepší možnost volby.
Pro lidi ve zralém věku
Zajistíme místní dostupnost zdravotní péče, aby bylo možné snáze absolvovat preventivní programy a včas podchytit případný rozvoj onemocnění.
Pro seniory
Zajistíme dostupnost domácí, sociální a zdravotní péče nedaleko místa bydliště.
Pro nás pro všechny
Objednávání a evidence zdravotních prohlídek – vše bude dostupné i online. Ušetříme čas díky elektronizaci zdravotnictví.
Pro lékaře a zdravotníky
Zvýšíme profesní atraktivitu práce v odlehlejších oblastech a menších zařízeních, přenos méně odborné práce na nové zdravotnické profese.
Náklady na zlepšení dostupnosti péče budou v řádu jednotek milionů. Jedná se hlavně o změny způsobu řízení procesů ve zdravotnictví s cílem dosáhnout vyšší efektivity a geografického rozložení zdravotní péče pro celou populaci ČR. Tyto náklady budou kompenzovány vyšší efektivitou a učelnějším vynaložením finančních prostředků na zdravotní péči.
Pomocí zavedení elektronické žádanky o poskytnutí zdravotní služby (vystavené lékařem). Díky tomu získá zdravotní pojišťovna informace o délce čekací doby na jednotlivé výkony. Vedle toho nabídneme praktickým lékařům zdarma systém na objednání pacientů do časových bloků v týdnu, které si sám lékař nastaví. Zkrátíme tak pobyt pacientů v čekárnách.
Inspirací může být u některých zdravotnických center testování na covid-19, kde se člověk během pár dní objedná a na místě vůbec nečeká. Díky dostupnosti dat můžeme u těchto standardizovaných úkonů na portálu města nabídnout nejkratší termín.