Buď můžeme brblat něco o diktátu Bruselu, anebo rozhodování EU aktivně ovlivňovat. Pojďme se více podílet na Evropě. Konstruktivně a nahlas!
V EU prosazujeme ochranu vnějších hranic a prevenci nelegální migrace, ne kvóty. Pro cizince s legálním pobytem chceme férový přístup.
Počet cizinců v Česku dlouhodobě roste, přesáhl již 600 tisíc.[1] Bez zvládnuté integrace může ve společnosti docházet k pnutí. Téma migrace zneužívají extremisté a populistický přístup komplikuje postavení Česka v EU. Cizinecké řízení je zatíženo zbytečnou byrokracií.
Česko je pro cizince atraktivní zemí, mimo jiné kvůli stabilní bezpečnostní situaci, dlouhodobě rostoucí ekonomice, ze které plyne zájem o zahraniční pracovníky, a kvalitnímu vysokému školství, které láká zahraniční studenty. Pracovní migrace představuje nedílnou součást české ekonomiky a v případě oborů s vysokou přidanou hodnotou také přináší zahraniční zkušenosti do Česka. Česko je na 5. místě v rámci zemí EU co do rychlosti růstu počtu cizinců na počet obyvatel.[2] Legálně jich zde pobývá přes 600 tisíc a jejich počet nadále stoupá. Stát stojí před výzvou, jak dát možnost cizincům se kvalitně integrovat, jak po stránce ekonomické, tak společenské.
Nelegální migrace cizinců přes území ČR také představuje významné bezpečnostní riziko, které vyžaduje náležitou pozornost v úzké spolupráci s našimi sousedy.[1]
Migrační krize z let 2015–2016 ukázala neudržitelnost[3] stávajícího evropského přístupu. Uprchlické kvóty, tedy povinné přerozdělování žadatelů o azyl mezi členské státy EU, selhaly. V roce 2020 Evropská komise předložila „Nový pakt o migraci a azylu“[4] jako plán reformy v oblasti migrační a azylové politiky na evropské úrovni. Diskuse nad ním se stane předmětem odborných debat i politických stanovisek.
Na poli mezinárodní ochrany se situace od roku 2015 výrazně uklidnila.[5] Do budoucna je však kvůli nestabilní mezinárodní situaci a zhoršující se klimatické krizi nutno počítat s dalším možným nárůstem počtu příchozích.[6]
Migrační krize na jednu stranu vyvolala mezi lidmi přirozené obavy a nejistotu, na druhou stranu vytvořila hlubokou dělicí linii ve společnosti. Někteří politici ji navíc zneužili k šíření protievropských a nacionalistických nálad.
Česko v EU prosadí odpovědný přístup k migraci zahrnující řešení bez kvót, prevenci nelegální migrace a ochranu vnějších hranic. Na domácí půdě zbavíme cizinecké řízení zbytečné byrokracie a integrační programy umožní cizincům stát se plnohodnotnou součástí společnosti.
Bude to kontinuální proces během celého volebního období se snahou o dlouhodobý a udržitelný efekt.
Pro nás pro všechny
Odpovědným přístupem k migraci snížíme její negativní dopady. Kvalitní integrací obohatíme ekonomiku i společnost.
Počátkem 90. let přišlo do ČR 6 tisíc válečných uprchlíků z bývalé Jugoslávie. Koncem 90. let pak tehdejší vláda Miloše Zemana poskytla v tuzemsku útočiště pro zhruba tisíc osob prchajících z válkou zasaženého Kosova. Je potřeba si uvědomit, že migrace není jenom strašák, ale že cizinci pracují v obchodech, průmyslu, stavebnictví, zemědělství či jako řemeslníci, a pokud se tak děje kontrolovaně a legálně, jsou tito lidé na trhu práce potřeba a zvyšuje se díky nim životní úroveň celé společnosti.
Zavedením pre-screeningu se myslí společný postup v rámci hraničních kontrol na vnějších hranicích EU, včetně možnosti zajištění, přičemž obdobná opatření by platila i pro nelegální migranty zachycené na území EU.
Problematika migrace zahrnuje migraci legální, např. zaměstnávání cizinců nebo studium cizinců na vysokých školách. Důraz klademe na migraci s vysokou přidanou hodnotou pro vědu a výzkum. Dalším typem je migrace nelegální, např. pobyt na území bez pobytového oprávnění či nelegální překročení státních hranic. Specifický fenomén přestavuje uprchlictví, přičemž každý cizinec může v Česku podle mezinárodních smluv žádat o mezinárodní ochranu. Řešením otázek souvisejících s migrací se zabývá migrační a azylová politika, jejíž dimenze je národní a evropská.
Studenti, kteří do Česka přicházejí studovat buď na základě výběru, nebo z důvodu nutnosti opustit svou zemi, nebo zaměstnanci či vědci s vysokou přidanou hodnotou pro vědu, výzkum a společnost jsou pro Česko potenciál a přínos. Daná univerzita či zaměstnavatel jsou morálně povinni nabídnout těmto lidem pomoc s integrací a jsou morálně zodpovědni za jejich pobytová oprávnění. Zasadíme se o přísun financí do vědy, výzkumu a vzdělávání za účelem podpory integrace vědců, studentů a pracovníků s vysokou přidanou hodnotou.
Česko se potýká s problémy s integrací zejména v oblastech s výskytem zahraničních pracovníků na agenturní práci. Jedná se zejména o Plzeňský, Středočeský a Královéhradecký kraj. Tyto oblasti se potýkají s problémem segregace zahraničních zaměstnanců na ubytovnách v okolí pracoviště, čímž nedochází k jejich integraci ve společnosti.
Integrací se rozumí proces začleňování člověka do společnosti. V ideálním případě probíhá oboustranně. Každý cizinec, který chce pobývat v Česku, má nárok na žádost o pobyt za určitých podmínek. Naším cílem není mu podmínky ztěžovat, ale nabídnout mu k využití široký prostor pro jeho začlenění se do kultury života v místě, kde o pobyt žádá. S tímto úzce souvisí znalost českého jazyka.