Státní zástupci získají záruku nezávislosti, jasné podmínky pro práci a motivaci pro kariérní postup.[8]
Spravedlnost musí dosáhnout i na ta nejvyšší místa. Změňme systém výběru a odvolávání státních zástupců, který je zbaví politických tlaků.
Vláda může kdykoliv bez důvodu odvolat nejvyššího státního zástupce.[1] Celkem 23 z 96 vedoucích státních zástupců je ve funkci nepřetržitě od 90. let, protože nejsou stanovena funkční období.[2] Mezinárodní protikorupční organizace GRECO upozorňuje, že bez reformy státního zastupitelství ČR nemůže efektivně čelit korupci.[3]
Státní zástupci rozhodují o zastavení trestního stíhání nebo naopak o tom, zda bude proti konkrétní osobě podána obžaloba. Celkem 96 vedoucích státních zástupců řídí okresní, krajská a vrchní státní zastupitelství, respektive nejvyšší státní zastupitelství.
Státní zastupitelství funguje na poli obecné kriminality relativně dobře. Úspěšně zvládlo například kauzu Davida Ratha a úspěšnost se u vrchních státních zastupitelství pohybuje přes 90 procent podaných obžalob.[9] Jiné exponované kauzy se nicméně mnohdy vlečou a po letech příliš často končí neúspěchem státních zástupců, například zátahy na Úřadu vlády v kauze Nagyová, v kauze Čapí hnízdo nebo v kauze bývalého náměstka vrchního státního zástupce Libora Grygárka. Náklady na právní zastoupení, které musí stát v neúspěšných trestních řízeních hradit, činí přes 40 milionů korun ročně.[11]
Mezivládní organizace proti korupci GRECO doporučila, aby byly posty vedoucích státních zástupců obsazovány v transparentních výběrových řízeních, rozhodnutí o jmenování a odvolání byla odůvodněna, zejména na základě předchozích zásluh.[3]
Proto je nezbytné nastavit celý systém tak, aby do něho nezasahovaly politické vlivy a státní zástupci rozhodovali výlučně podle práva, kvalitně, v rozumném čase a nestranně.
4 roky, které zahrnují běžný legislativní proces i s časovou rezervou včetně diskuse se státním zastupitelstvím a dalšími dotčenými orgány, odbornou veřejností a relevantními organizacemi, jmenování prvních funkcionářů a vyhodnocení jejich působení v prvním roce funkčního období.
Pro nás pro všechny
Díky nezávislé a dobře fungující justici budou žít občané v bezpečnějším prostředí s menší kriminalitou.
Pro veřejné finance
Lepší fungování státních zastupitelství ušetří státní pokladně částky v řádu minimálně desítek milionů korun.
Státní zástupci získají záruku nezávislosti, jasné podmínky pro práci a motivaci pro kariérní postup.[8]
Navrhovaná novela zákona o státním zastupitelství si nevyžádá zvýšené náklady ze státního rozpočtu oproti současnému stavu, neboť navrhované změny budou realizovány v rámci stávající činnosti dotčených subjektů.
Náklady na výběrová řízení jsou ve srovnání s personálními náklady na plat vybraného funkcionáře zanedbatelné.
Spíše naopak, protože funkční období vedoucích státních zástupců budou ze zákona jasně stanovená a časově ohraničená, takže bude jistota, že po určité době ve funkci skončí, zatímco dnes mohou působit neomezeně dlouho. Jejich práce bude nadřízenými vyhodnocována, a pokud se ve funkci osvědčí, mohou být povýšeni na vedení státního zastupitelství vyššího stupně. Aby byl zdůrazněn význam funkce nejvyššího státní zástupce a zavedena pojistka pro jeho výběr vládou, podpoříme jeho jmenování prezidentem republiky na návrh vlády po výběrovém řízení.
Hlavní slovo při opětovném jmenování vedoucích státních zástupců bude mít vedoucí státního zástupce vyššího stupně, který by měl fungovat odborně a bez politických tlaků. Budou stanoveny limity pro opakování mandátu.
Nejvyšším státním zástupcem by měla být renomovaná a nezkorumpovatelná osobnost s hlubokými zkušenostmi v řízení velké organizace a v boji s kriminalitou. Toho bude vybírat komise, která bude obsahovat i nezávislé experty.
Klíčové je, jak zkušení, čestní a pracovití lidé funkci státního zástupce zastávají. Po uplynutí funkčního období, které bude činit 7 až 10 let, lze na základě konkrétních dat, a dotažených a řádně vyšetřených kauz zhodnotit, nakolik krajský či okresní vedoucí státní zástupce zvládá svou práci. Dosud jsou vedoucí státní zástupci ve funkci nepřetržitě a výběrová řízení neprobíhají.
Ctíme manažerský princip, že za chod státního zastupitelství je zodpovědný vedoucí státní zástupce. Proto by měl mít možnost, nikoliv však povinnost, do 90 dnů po nástupu do funkce přeobsadit místa náměstků, a to přednostně na základě transparentního výběrového řízení. Díky tomu se vyvarujeme situaci, kdy by se vedoucí státní zástupce vymlouval na to, že zdědil své náměstky. Bude nést plnou odpovědnost za chod úřadu. Jeho výsledky budou pravidelně sledovány nadřízeným státním zástupcem a budou v plné míře zohledněny při kariérním postupu. Případně vyměněný náměstek zůstává nadále státním zástupcem na daném státním zastupitelství.
V rámci programového bodu Kvalitní a předvídatelné soudnictví hovoříme o zjednodušení soudní soustavy na tři články. Pokud bude schválena potřebná změna Ústavy, provedeme souběžně stejné zjednodušení i u státních zastupitelství.