Firmy budou v příznivém prostředí konkurenceschopné vůči zahraničním konkurentům a budou moci naplno využít místní potenciál.
Chceme-li své mzdy přiblížit Západu, musíme aktualizovat vlastní hospodářství. Zvyšme svoji cenu výzkumem, inovacemi a finálními výrobky.[10]
Problémem českého hospodářství není nízká produktivita ve smyslu málo vyrobených aut na zaměstnance, ale v tom, že se české firmy uplatňují často v činnostech s nízkou marží.[14] Místo subdodávek je vhodnější se orientovat na výzkum, sofistikovanou výrobu a kontakt se zákazníky.[11]
Cesta k vyšším mzdám a ziskům vede skrz zaměření se na úkony, kde si český podnikatel a zaměstnanec dokážou ukrojit větší část z ceny finálního produktu. Empirický výzkum ukazuje, že nejvyšší marže firma získá vývojem produktu a schopností ho prodat.[11] Příkladem je společnosti Apple, která se zaměřuje přesně na tyto úkony – vývoj a prodej – výrobu přenechává jiným. České firmy se naopak často specializují na standardizovanou výrobu, kde jsou marže nízké.[14]
Pokoušet se porazit zavedené zahraniční firmy ale není vhodnou strategií. Vývoj a prodej chytrých telefonů v Česku nevznikne. Lepší je se utkat o výnosné pozice v dynamických odvětvích. Tam jsou ostatně české firmy už dnes úspěšné. Příkladem jsou odvětví počítačových her, kybernetické bezpečnosti nebo zdravotnického vybavení.
Diverzifikace českého hospodářství směrem k moderním odvětvím – chytré výrobě, chytrému prodeji – je tedy i cestou k vyšší přidané hodnotě. Stávající situace je však tristní – český podíl zaměstnanosti ve vědecko-technologických oborech je jedním z nejnižších ze států EU.[9] Přitom právě taková pracovní síla je komplementární k úspěšnému přechodu k průmyslu 4.0 a moderní výrobě obecně.[12]
Úlohou státu je vytvořit podmínky k modernizaci hospodářství, nikoliv ji řídit. Ty jsou ale v současnosti nedostatečné, ať už jde o podmínky podnikání[4], byrokratickou zátěž, podporu zavádění nových technologií nebo náročnost zaměstnávání kvalifikovaných pracovníků ze zahraničí.[13]
Zásadním přispěním státu k modernizaci ekonomiky je dlouhodobě naplňovaná inovační strategie, která by byla schopna koordinovat výzkum a vývoj se snahami českých firem, případně i se strategickými zahraničními investicemi. Byť existují pozitivní příklady i v Česku (například strategie Jihomoravského kraje), na národní úrovni stát v roli koordinátora v současnosti selhává.
Páteř české ekonomiky bude tvořena inovativními firmami úspěšnými na dalších trzích, čemuž budou odpovídat jejich zisky a mzdy jejich zaměstnanců. Zároveň si ponechají vazbu na svůj region a budou dále přispívat k rozvoji místa, ve kterém vznikly.
Pro mladé
Mladá generace se bude moci podílet na transformaci českého hospodářství s mnoha novými pracovními a podnikatelskými příležitostmi.
Pro seniory
Úspěšný podnikatelský sektor bude mít pozitivní dopad na veřejné finance, což umožní řešit důchody a zvyšovat kvalitu veřejných služeb.
Pro zaměstnance
Inovativní firmy budou soutěžit o kompetentní zaměstnance, což povede k vyšším mzdám.
Pro živnostníky a podnikatele
Lepší podmínky podnikání umožní firmám soustředit se na rozvoj firmy a inovace namísto byrokracie.
Pro veřejné finance
Zlepšení postavení české ekonomiky umožní při stejných příjmech veřejného rozpočtu snížit daňové zatížení nebo zkvalitnit veřejné služby.
Firmy budou v příznivém prostředí konkurenceschopné vůči zahraničním konkurentům a budou moci naplno využít místní potenciál.
Většina opatření staví na existujících strukturách, které ale zatím bohužel neplní svůj účel. Národní inovační platformy již existují v rámci Ministerstva průmyslu a obchodu, nevykazují ale žádné výsledky. Díky tomu náklady oproti současnému stavu nebudou vysoké. Je potřeba věci pouze dělat správně, stavět na dobrých zkušenostech a vyhodnocovat efektivitu programů.
Zaručit to nemůžeme. Můžeme ale vytvořit prostředí, které firmám nebude házet klacky pod nohy a naopak je v podnikání podpoří. Věříme, že v Česku je spousta podnikatelů s velkým potenciálem, který jim chceme umožnit rozvinout.
Úspěšné firmy musí vzniknout přirozeně, nikoliv protekcí státu. Vytvářet umělé ekonomické giganty narušuje konkurenční prostředí a takovou politiku zaplatí spotřebitel a daňový poplatník. České firmy umí být úspěšné samy od sebe, je jen potřeba jim nestát v cestě a poskytovat jim měkkou podporu.