Dostupnost vhodného bydlení včetně komunitního podpoří nabídku specializovaných služeb péče a zvýší kvalitu života klientů.
Co kdyby nebylo na nájem? Ocitli bychom se v kůži statisíců Čechů – dospělých i dětí. Vraťme jim důstojné bydlení! Vydělá na tom i stát.
Ve vážné bytové nouzi je cca 60 tisíc dospělých a 20 tisíc dětí, dalším statisícům bytová nouze hrozí.[1, 27] Vlastní bydlení je často nedostupné, nájemné drahé, obecních bytů je málo. Bytová nouze má negativní dopady na rodiny i společnost. Celkově ztrácíme kolem 3,6 miliardy korun ročně.[26]
Bydlení je jednou ze základních lidských potřeb. V ČR nemá domov přes 80 tisíc lidí.[1] Přes 250 tisíc dalších domácností se neobejde bez finanční podpory.[27] Covidová krize bude znamenat další zhoršení situace.
Jediným systémovým řešením jsou dnes dávky na bydlení, což je drahé a ve výsledku neúčinné.[3, 27] Navíc systém nedokáže zabránit obchodu s chudobou.[26]
Pro mnoho občanů je bydlení obtížně dostupné či zcela nedostupné. Ve městech dostupnost snižují investiční nákupy, krátkodobé pronájmy typu airbnb i pronájmy studentské. V mnoha menších obcích je bytů nedostatek i bez těchto vlivů.
Obce byty v minulých letech často zprivatizovaly, zůstal jim jen menšinový podíl na celkovém objemu nájemního bytového fondu[29] a výnosy se nevracely do údržby a rozvoje bytového fondu. I proto je obtížné pokrytí potřeb zranitelných skupin obyvatel, jako jsou senioři, zdravotně postižení, samoživitelé nebo rodiny v krizi. Chybí také byty určené k podpoře profesí důležitých pro chod obce.
Nikdo nebude muset bydlet nedůstojně. Stát a obce pomohou účinně řešit vážnou situaci s bydlením každému, kdo si nedokáže vlastními silami najít nebo udržet důstojné bydlení. Bude k dispozici dostatečná, funkční a místně dostupná síť sociálních bytů a služeb v bydlení.
Pro mladé
Mladí budou mít perspektivu, že nastartují samostatný osobní i pracovní život v důstojných bytových podmínkách a budou mít možnost založit rodinu.
Pro rodiny s dětmi
Bydlení s dostatečným zázemím pro všechny členy rodiny znamená bezpečné prostředí. To ovlivňuje školní výsledky dětí, zdraví a pohodu rodin.[8]
Pro lidi ve zralém věku
Služby dostupného bydlení umožní flexibilněji reagovat na změny rodinné situace včetně spojování či rozdělování vícegeneračních domácností.
Pro seniory
Seniorům budou vytvořeny podmínky, aby mohli dle svých potřeb volit mezi bydlením v běžné domácnosti a komunitním bydlením s dostupnými službami.
Pro zaměstnance
Lepší dostupnost bydlení usnadní stěhování za pracovními příležitostmi. Zaměstnanci budou moci lépe sladit potřeby pracovní s rodinnými.
Pro živnostníky a podnikatele
Díky lepším službám v oblasti bydlení dojde ke snížení bariér při získávání nových zaměstnanců a ke stabilizaci lidského kapitálu firem.
Pro lidi ve finanční tísni
Občané v bytové nouzi, např. rodiče s dětmi a senioři z ubytoven, snadněji získají důstojné bydlení a budou moci využít účinných služeb.
Pro rozvoj obcí a měst
Obce budou místem pro spokojený život všech generací. Budou mít dostatečný bytový fond, jasné kompetence, vyvážený systém pomoci a kontroly.
Pro veřejné finance
Zákonem o podpoře v bydlení stát v dlouhodobém horizontu ušetří až 5 miliard korun ročně souvisejících s řešením dopadů bytové nouze.[2, 8, 9]
Dostupnost vhodného bydlení včetně komunitního podpoří nabídku specializovaných služeb péče a zvýší kvalitu života klientů.
Při postupném náběhu systému by výdaje spojené s novým zákonem dosahovaly zpočátku zhruba 1,5 miliardy korun ročně, časem by se stabilizovaly na zhruba 2,5 miliardy korun ročně. Díky úsporám na veřejných službách by nový systém ale už od pátého roku generoval úspory pro veřejné rozpočty. V horizontu prvních 10 let po přijetí zákona podle ekonomické analýzy stát ušetří v celkové bilanci výdajů a úspor na systém 15 miliard korun a následně více než 5 miliard korun každý rok.[2] Neřešení bytové nouze totiž vede k obrovským výdajům na péči o ohrožené děti, na zdravotnictví či vězeňství a celkově destabilizuje společnost.
Zákon o sociálním bydlení v roce 2017 ztroskotal především na stanovení povinnosti zajistit sociální bydlení přímo obcím, aniž by jim byla poskytnuta jakákoliv podpora. Jdeme na to opačně – podpoříme obce, aby měly reálné možnosti, jak se o své občany postarat.
Návrh využívá odzkoušené principy např. systému Housing First, který je běžnou praxí v zahraničí již desítky let.[24] K dispozici jsou i pozitivní výsledky tříletého pilotního projektu sociálního bydlení z dílny Ministerstva práce a sociálních věcí.[25] Kontaktní centra bydlení jsou základním prvkem systému řešení bytové nouze například ve Velké Británii.[26]
Vysoký počet lidí v bytové nouzi je jedním z nejzávažnějších sociálních problémů Česka. Týká se převážně seniorů, rodičů samoživitelů a nízkopříjmových domácností. V závažné bytové nouzi vyrůstá 20 tisíc dětí. Bytová nouze vede k horším studijním výsledkům u dětí, horšímu zdravotnímu stavu či vyšší míře výskytu domácího násilí[13] a zvyšuje pravděpodobnost rozdělení rodin. Efektivnější řešení bytové nouze pomůže nejenom ohroženým skupinám obyvatel, ale zprostředkovaně povede ke zdravější, stabilnější a sociálně soudržnější společnosti. Jde navíc o investici, která se už po několika málo letech pozitivně projeví na veřejných financích.
Je třeba, aby stát zajistil obcím takovou podporu, která jim umožní systematicky pomáhat jejich obyvatelům udržet si nebo získat přiměřené bydlení. To začíná od pravidelného mapování bytových potřeb obyvatel a stavu bytového fondu, pokračuje poskytováním poradenství, právní podpory, např. u složitých nájemních vztahů, dále dluhového poradenství a pomoci se získáním prostředků na kauce. Samozřejmě jde i o správu a v ideálním případě rozšiřování bytového fondu, výhledově potom o podporu různých alternativních forem výstavby. Pomoci by mohla i forma záruky při poskytnutí bytu v soukromém vlastnictví pro účely pronájmu pro žadatele obce.
To vše musí být doprovázeno navázanými podpůrnými a asistenčními službami tam, kde to je třeba k úspěšnému zvládnutí bydlení.
Zvládnutí všech těchto podmínek ve výsledku umožní žít důstojný a plnohodnotný život v každém věku.