CHCI VĚDĚT VÍCE

Domácí a sexuální násilí jako důležité téma

Násilí je nepřípustné. Zasaďme se o lepší ochranu obětí, přiměřené tresty, prevenci i osvětu.

Takhle to dál nejde

Násilí zažila každá třetí žena a každé sedmé dítě.[1] Z odhadovaných 12 000 znásilnění je za rok hlášeno cca 600.[2] Tresty jsou nízké, často podmíněné.[3, 4] Přetrvávají mýty i tabu.[5] Prevence, osvěta, podpora a spravedlnost pro oběti násilí jsou nedostačují.[6]

V čem je problém

V důsledku násilí zažívají dospělí i děti denně strach, úzkost i fyzickou bolest, někteří jsou v ohrožení života. Děti jsou v násilím poznamenaných vztazích ohroženy už před narozením. V nejtěžších případech končí násilí vraždou. Ti, kdo byli jako děti vystaveni násilí, častěji považují násilí za přijatelné jak v roli agresora, tak oběti (mezigenerační přenos násilí).[8]

Oběť často nevyhledá pomoc (má strach z nepochopení policie, soudů atd.).[9, 10]

Pro oběti domácího násilí jsou jedním z dočasných řešení azylové domy, těch je ale nedostatek (chybí asi 10 procent potřebné kapacity). Dostupnost služeb je nízká[6, 12], k odborné pomoci se oběti někdy dostanou až za několik let.[13]

Za znásilnění zákon považuje jednání, kdy je k pohlavnímu styku osoba donucena násilím, pohrůžkou násilí, pohrůžkou jiné těžké újmy nebo zneužitím bezbrannosti.[11] Za znásilnění tak nebývá považováno jednání vůči osobě, která je paralyzována, ohrožení předpokládala z kontextu nebo se neodvážila projevit odpor, který by byl právně kvalifikovatelný. Oběť může být v závislém postavení nebo se bojí odhalení (např. jsou blízko děti).[4]

Definice znásilnění založená na tom, zda byl sex dobrovolný, vyšle signál obětem, orgánům činným v trestním řízení a potenciálním pachatelům, že dobrovolnost je nutným předpokladem pro sex.[7]

K sexuálnímu násilí může dojít i při poskytování sexuálních služeb a produkci erotického videoobsahu.

Mezi další nedostatečně řešené problémy patří zveřejnění intimního materiálu proti vůli zobrazeného či podvody, kterými producenti lákají k videoprodukci zejména mladé lidi.

Součástí problému je též nedostatečné vzdělávání zdravotníků, policistů, soudců, soudních znalců a státních zástupců[10], dalších aktérů i veřejnosti, které by mělo začít kvalitní osvětou a výchovou ve školách.

Naše vize

Díky prevenci, osvětě a ochraně obětí tato kriminalita poklesne. Pachatel bude přiměřeně potrestán a potenciální pachatel ve větší míře odrazen. Oběť bude důvěřovat systému, zlepší se její postavení a sníží se počet neoznámených deliktů. Předpokladem sexu bude dobrovolnost.

Jak to chceme udělat?

  • Změníme vymezení skutkové podstaty trestného činu znásilnění , aby zohledňovalo dobrovolnost, případně navrhneme jinou vhodnou úpravu skutkových podstat v trestním zákoníku.
  • Zasadíme se o revizi ukládání trestů za sexuálně motivované činy a jejich výše.
  • Prosadíme efektivní vzdělávání soudců, orgánů činných v trestním řízení, zdravotníků a dalších aktérů.
  • Zdůrazníme osvětu a kvalitní (věku přiměřenou) výchovu v této oblasti na školách i povědomí o možnostech pomoci. Zlepšíme povědomí o rizicích šíření vlastního intimního obsahu.
  • Prosadíme dílčí opatření ke zlepšení procesního postavení obětí trestných činů, zejména zvlášť zranitelných obětí (např. rozšíříme skutkovou podstatu znásilnění, navrhneme oddělené výslechové místnosti i pro dospělé oběti, prodloužíme lhůtu pro uplatnění nároku na náhradu škody, podpoříme zohlednění postavení oběti v opatrovnických sporech).
  • Zlepšíme systém práce soudních znalců – kvalifikace, odměňování, přezkušování.
  • Zvýšíme dostupnost a kvalitu krizového bydlení a ubytování, předložíme návrh zákona o podpoře v bydlení.
  • Zlepšíme právní ochranu lidí, kteří pracující v erotickém průmyslu či do něj vstupují.
  • Zajistíme dostatečné a předvídatelné financování bezplatné linky pro oběti násilí, pro zvýšení dosahu rozšíříme poradenství o možnost chatů.
  • Zajistíme dostupnost specializovaných pobytových služeb pro oběti (včetně nyní zcela chybějících služeb pro početné rodiny).
  • Podpoříme inovativní nástroje pro nízkoprahovou pomoc obětem (Bright Sky[14], chat, multidisciplinární týmy v oblasti sexuálního násilí, signalizační tlačítko pro akutně ohrožené oběti).
  • Podpoříme oběti, aby se mohly vymanit ze závislosti na agresorovi – místa v MŠ a jeslích, podpora zaměstnávání.[15]
  • Podpoříme dlouhodobé nápravné programy pro pachatele.

Kolik na to chceme času?

2-3 roky k prosazení legislativních změn

Pro koho to chceme hlavně

Pro mladé

Pro mladé je důležitá vymahatelnost práva[16] a osvěta. Informovanost o bezpečí v intimních interakcích, povědomí o možnostech pomoci.[17, 22]

Pro rodiny s dětmi

Budou dostupné preventivní programy pro školy, terapie (i pro dětské oběti) a bezpečný kontakt s oběma rodiči. Vyřešíme dostupnost bydlení.

Pro lidi ve zralém věku

Budeme podporovat dospělé oběti domácího násilí, aby měly možnost odejít od agresora, zajistíme dostupné služby i bydlení.

Pro seniory

Opatření budou respektovat potřeby seniorů a seniorek (stud za chování agresivního potomka, křehkost), včetně péče v institucích.

Pro lidi ve finanční tísni

Domácí násilí nepovede k bezdomovectví, oběti nebudou padat na sociální dno.[21] Samoživitelé v krizi nenavýší počet osob v sexprofesích.

Pro veřejné finance

Ekonomické dopady domácího násilí v roce 2012 byly odhadnuty na 14,5 miliardy korun.[18, 19] Část těchto nákladů by stát po zavedení opatření ušetřil.

Téma nebude tabu. Oběti budou jasně a přehledně informovány, jaká pomoc je dostupná. Orgány pomoci budou efektivní a důvěryhodné.

Co pro to už děláme

  • Založili jsme s odborníky pracovní skupinu pro přípravu zákona o podpoře v bydlení – oběti domácího násilí jsou významná cílová skupina.[21]
  • Odborníci z pracovní skupiny zpracovali ekonomickou analýzu dopadů přijetí zákona o podpoře v bydlení na vývoj veřejných výdajů na vybrané veřejné služby.[35]
  • Máme prvotní návrh zákona o podpoře v bydlení včetně důvodové zprávy, základu analýzy nákladů a přínosů a hodnocení dopadů regulace (RIA). [36]
  • Ve Sněmovně opakovaně interpelujeme vládu ve věci řešení situace bezdoplatkových zón a revize dávek na bydlení – tato opatření souvisejí s podporou obětí domácího násilí.[37]
  • Podporujeme zakládání kontaktních center bydlení, sestavujeme nová pravidla pronájmu obecních bytů, zabydlujeme rodiny z ubytoven, rozšířili jsme síť sociálních služeb o služby asistence v bydlení, organizujeme humanitární projekty pro pomoc lidem bez domova.
  • Nechali jsme Parlamentní institut zpracovat komparativní studii na téma „Skutková podstata znásilnění v právních řádech států, kde je znásilnění definováno na základě souhlasu“.[32]
  • Spolupracujeme s odborníky z neziskového sektoru i státní správy, kteří se zabývají sociálně-právními otázkami, pomocí obětem sexuálně motivovaných trestných činů a osvětou v této oblasti (Amnesty International, Konsent, ProFem, Ženy v právu...).
  • Interpelujeme ministry ve věci pomoci obětem domácího a sexuálního násilí a řešení souvisejících problémů.[34]

Na co se nás často ptáte

Kolik to bude stát?

Ekonomické dopady domácího násilí ve zvoleném roce 2012 byly odhadnuty na 14,5 miliardy korun. (Za rok 2019 by to bylo 18,8 miliard korun – dle mezinárodní metodologie The Cost of Domestic Violence[19]). Výsledná částka zahrnuje ztrátu produktu kvůli pracovní neschopnosti, vyplácení nemocenské a dalších sociálních dávek, náklady na léčení, krizovou pomoc a další náklady. Podstatnou část těchto nákladů by stát při implementaci navrhovaných opatření mohl ušetřit.

Pro pobytové a terénní služby na rok by bylo třeba navýšit náklady o cca 100 milionů korun ročně (mzdy cca 40 milionů, dále materiál a vybavení).

Proškolení policistů a zdravotníků vyjde na cca 136 milionů korun (při úvaze 10 proškolených osob v ORP). Další náklady se mohou odvinout od dalšího postupného proškolování.

Vybavení a proškolení pro potřeby nonstop linky s chatem znamená počáteční náklad cca 12 milionů korun.

Budeme muset podepisovat písemný souhlas před sexem či mít na to aplikaci?

Ne. Abyste mohli mít sex, musíte si být jisti, že osoba, se kterou chcete mít sex, chce mít také sex s vámi, tedy že sex je pro oba zcela dobrovolný. Signály mohou být verbální i neverbální. Máte-li pochybnosti, zeptejte se. Jde o něco, co by mělo být ve skutečnosti považováno za samozřejmost: pouze sex, který je dobrovolný, je v pořádku. Bohužel jsou lidé, kteří se domnívají, že nedobrovolný pohlavní styk lze za určitých okolností odůvodnit – například v případě, že je oběť opilá, je vyzývavě oblečená, neříká „ne“ dost jasně nebo se fyzicky nebrání. Tento přístup je třeba změnit. Moderní trestní právo musí stanovit jasné bariéry.

Nastane zvrat v důkazním břemenu? Přestane platit presumpce neviny?

Ne. Stále bude platit, že obviněný nemusí nic dokazovat, to zůstává úkolem státního zastupitelství. Nic se také nezmění na tom, že je člověk nevinný, dokud soud neprokáže jeho vinu. Zásada „in dubio pro reo“ (v pochybnostech ve prospěch obviněného) není dotčena. Existují-li pochybnosti, je obviněný osvobozen. Rozhodně nepožadujeme odklon od zásady presumpce neviny. Nová definice usiluje pouze o zajištění toho, aby byly trestně odpovědné osoby, u nichž se dostatečně prokáže, že jednaly v rozporu s vůlí oběti. Za současného stavu tomu tak vždy není.

Myšlenka je jednoduchá: Chcete-li mít sex, musíte vědět, že osoba, se kterou chcete mít sex, chce mít sex také s vámi.

Co se změní v soudní praxi? Jak se bude dokazovat (ne)souhlas?

Zavedení dobrovolnosti do zákonné definice nezmění dosud zavedené rozložení důkazního břemene u soudu. Je stále na orgánech činných v trestním řízení, aby prokázaly, že je obviněný vinen. Co se změní, je rozsah dokazování. Důraz již nebude kladen pouze na to, co oběť učinila. Bude se prokazovat například nesouhlas oběti či kontext situace, z něhož bylo možné dovodit dobrovolnost. Úpravy také pomohou změnit postoje jak ve společnosti, tak v rámci soudního systému. To z dlouhodobého hlediska pomůže řadě znásilnění předejít. I dnes jsou výpovědi oběti obvykle hlavním a někdy dokonce jediným důkazem sexuálních trestných činů. Posuzování důvěryhodnosti prohlášení je součástí každodenní práce policie a soudů. Existují zavedené metody, jak se s tímto úkolem vypořádat, mimo jiné se využívá znalostí a metod výrokové psychologie. Ve zvláště obtížných případech je možné přizvat také specialisty/znalce. A pokud ani poté nelze dostatečně vyjasnit, co se přesně stalo, platí princip „in dubio pro reo“. To znamená, že nejasné důkazy nemohou být k tíži obviněného. Tak je tomu i dnes, protože ani použití síly nezanechává vždy jasné důkazy.

Vyvolá změna definice vlnu falešných obvinění?

Nelze to předpokládat. Proces nahlášení a vyšetřování je stresujícím procesem, kdy oběť musí opakovaně čelit nepříjemným až traumatizujícím zážitkům a intimním, mnohdy ponižujícím otázkám. Falešná obvinění představují podle odhadů 2–10 procent případů nahlášených znásilnění.[24] Víme-li, že nahlášená znásilnění představují jen 8 procent znásilnění, vychází výskyt falešných obvinění vůči tomuto číslu jako marginální, jde zhruba o 0,8 procenta – jedno falešné obvinění na cca 125 reálných znásilnění.[25]

Jak je uvedeno v odpovědích na související otázky, změna definice neznamená, že bude jednodušší znásilnění prokázat nebo že by pachatel musel prokazovat svoji nevinu. Ani v zemích, které v definicích reflektují to, zda byl sex dobrovolný, nečiní podíl falešných obvinění významné procento. Např. Velká Británie (nová definice zavedena v roce 2003) ve studii z r. 2013 vykazuje 5651 stíhaných za znásilnění a 35 stíhaných za falešné obvinění ze znásilnění.[33]

Jak se nové definice, které zohledňují dobrovolnost, osvědčily v jiných zemích?

Souhlas či nesouhlas do svých právních definic znásilnění v nějaké formě zavedlo již 13 evropských zemí[32], např. Německo, Chorvatsko nebo Belgie, a další na jeho zavedení pracují.[26]

Například podle švédské studie[27] vedly legislativní změny (znásilnění jako absence souhlasu) k nárůstu počtů hlášení, stíhání a odsouzení za znásilnění. Pokles latence (nehlášení trestných činů) a zároveň počtu samotných znásilnění je nepochybně žádoucím jevem. Toto pojetí sdílejí monitorovací a rozhodovací orgány OSN, Rady Evropy i Evropského soudu pro lidská práva.[28, 29, 30]

Nestačí paragraf zákona, který upravuje zneužití bezbrannosti oběti?

S bezbranností to není jednoduché – kvůli tomu, jak soudy tento pojem vykládají, je bezbrannost v rámci skutkové podstaty znásilnění využívána jen omezeně a trestný čin je pak kvalifikován pod jiným paragrafem trestního zákoníku s nižší trestní sazbou. Případy absolutní bezbrannosti (bezvědomí, silná intoxikace alkoholem, hypnotický spánek, umělý spánek, vliv drog, choroba a další) nepředstavují při hodnocení takový problém. Problematické jsou ty případy, kdy oběť byla jen v relativní bezbrannosti, při níž má sníženou možnost projevit svou vůli. Relativní bezbrannost je v praxi vykládána poměrně restriktivně. Komentář trestního zákoníku s pojmem spojuje situace, kdy oběť nechápe, co se po ní chce, tj. nechápe pachatelovo jednání a není schopna domyslet jeho důsledky. To je ale v praxi nedostačující, protože plno lidí je schopno následky domyslet a chápou, co pachatel činí, nejsou ale schopni adekvátně reagovat, protože jsou paralyzováni strachem nebo jim v adekvátní reakci brání jiné okolnosti.

Například v medializovaném případu gynekologa, který během vyšetření zasunul penis do nic netušící pacientky, bylo jeho jednání v první instanci posouzeno jako poškození cizích práv. Soud to odůvodnil tak, že bezbrannost musí být stav, kdy je oběť naprosto nezpůsobilá klást odpor. Obdobně byl posouzen případ, kdy se na lyžařském výcviku pokoušel instruktor prsty vniknout do spících dívek, ty se probudily a jeho jednání učinily přítrž. Nejvyšší soud v této věci rozhodl, že pokud se oběť probudila ve chvíli, kdy se pachatel teprve snažil o průnik, nejednalo se o pokus o znásilnění. Tento výklad tedy vlastně říká, že k tomu, aby byl takový akt kvalifikován jako znásilnění, musí být dokonán, aniž by se spící osoba probudila. Pokud se totiž probudí a pachateli v dalším konání zabrání, půjde ze strany pachatele jen o přečin poškození cizích práv (s nižší trestní sazbou), nikoli o pokus o znásilnění.

Problematické je i posuzování toho, zda se jedná o bezbrannost nebo o stav závislosti oběti vůči pachateli. K tomu se v roce 2013 vyjádřil Nejvyšší soud tak, že závislost oběti je oproti bezbrannosti stav, kdy se oběť sice nemůže svobodně rozhodovat, jelikož je na pachateli nějak závislá, není ale bezbranná. Jedná se například o případy různých léčitelů a lidí, co své údajně nemocné oběti pomocí manipulace ovládají. Tyto činy se pak definují jako sexuální nátlak, opět s nižší trestní sazbou.

Dalším faktorem bezbrannosti může být věk. Ani ten ale bohužel není brán v potaz a trestný čin bývá posuzován jako pohlavní zneužití (s mírnější trestní sazbou). Za současného stavu soudy nezkoumají, zda např. třináctileté dítě, které bylo pachatelem dlouhodobě manipulováno, mohlo vůbec s pohlavním stykem souhlasit. Naopak za bezbrannost se podle komentáře k trestnímu zákoníku nepovažuje stav, kdy oběť byla sice nezletilá, nicméně fyzicky i duševně natolik vyspělá, že byla schopna pochopit, co se jí děje, a svůj nesouhlas dát dostatečně jasně najevo.

Bude změna definice znásilnění založená na dobrovolnosti znamenat zásadní převrat v současném stavu?

Nikoliv. Již nyní definice pokrývá případy, kdy se oběť nemohla bránit, například proto, že byla v mdlobách, ve stavu těžké opilosti nebo pod vlivem omamných látek. Nově by měly být jen pokryty i jiné okolnosti, za kterých se oběť nemohla nebo neodvážila bránit.

Jak vnímá veřejnost problematiku násilí v sexuální oblasti?

Přes 70 procent dotázaných si myslí, že současná situace v oblasti násilí na ženách v rámci ČR je problém (25 procent říká, že je to rozhodně problém).[20]

Mladí lidé nízké tresty vnímají jako zásadní problém.[16]

Jak budeme vyhodnocovat efektivitu zaváděných opatření?

Nastavíme systematický sběr dat v oblasti domácího násilí a budeme sledovat efektivitu realizovaných programů, a to formou kvantitativních i kvalitativních výzkumů. V nejbližších letech by se záchyt trestných činů v sexuální oblasti měl zvyšovat a statisticky růst. Zvýšení počtu trestných činů znásilnění nebo domácího násilí tak paradoxně nebude znamenat zhoršování, ale naopak zlepšování situace (při vědomí toho, že aktuálně je hlášeno např. pouze 5–10 procent znásilnění). Následně, v dlouhodobějším horizontu (5–10 let po přijetí navrhovaných opatření), bude docházet ke snížení výskytu trestných činů v sexuální oblasti.

Po jaké době se promlčuje trestný čin znásilnění? Může se někdo pokoušet otevřít desítky let staré případy?

V závislosti na závažnosti skutku jde o 10 nebo 15 let. Do této doby se nezapočítává doba, kdy oběť byla mladší osmnácti let. Tedy technicky lze otevřít i starší případy. Důkazní situace bývá však v těchto případech velmi složitá. Současně platí zákaz retroaktivity, takže nová definice znásilnění se použije pouze pro jednání po nabytí účinnosti změny zákona.

Jak dopadala pandemie na oběti domácího násilí?

Psychické dopady se objevily během pandemie nejdříve – situace má na oběti drtivější dopad, složitá je redukce kontaktů s rodinou, terapeuty a dalšími pomáhajícími organizacemi. Drtivě působí uzavření oběti v karanténě s násilnou osobou. Děti se během pandemie ukázaly jako obzvláště ohrožená skupina, na níž byl vyvíjen velký tlak, narůstající intenzita násilí na ně citelně doléhala. Tyto děti propadají systémem de facto zcela. Přibývá týraných dětí i oznamovatelů z řad dětí, zřejmě právě v souvislosti s vyhrocením domácí situace.[10]

Kdo jsou lidé, kteří poskytují sexuální služby?

Podle odhadů Rozkoše bez rizika se v ČR živí prostitucí 13 000 osob. Jedná se často o lidi v tíživé životní situaci. Toto číslo zahrnuje mnoho samoživitelek a jejich počet roste zejména v krizích.[10]

Související body:

Klidně si to ověřte

[1]
Lucemburk: Agentura Evropské unie pro základní práva. Násilí na ženách: průzkum napříč EU. 2014 [cit. 29. 5. 2021]. Dostupné zde.
[2]
Policie ČR. Statistika k trestnému činu znásilnění. Praha. 2019 [cit. 29. 5. 2021]. Dostupné zde.
[3]
Ministerstvo spravedlnosti ČR. Jak trestáme. Praha. 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[4]
JEŽKOVÁ, Veronika. Jen ano je ano: Trestný čin znásilnění ve světle Istanbulské úmluvy. Praha: proFem, 2017 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[5]
HOUDEK, Pavel. Presumpce neviny, dokonalá oběť a další mýty v diskusi o sexuálním násilí. Heroine. Partners media. 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[6]
Odbor rovnosti žen a mužů Úřadu vlády ČR. Analýza kvality a dostupnosti specializovaných pobytových sociálních služeb pro dospělé oběti domácího násilí. Úřad vlády ČR. Praha. 2017 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[7]
Wikipedie. Sexualní souhlas v právu. [cit. 29. 5. 2021]. Dostupné zde.
[8]
Centrum Locika. Co děti zažívající domácí násilí opravdu potřebují?
Představení výzkumu „Děti, rodiče a domácí násilí“. Praha. 2016 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[9]
Úřad vlády ČR. Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2019–2022. Praha. 2019 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[10]
MOREE, Dana, NYKLOVÁ, Blanka. Násilí na ženách v souvislosti s covid-19. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[11]
ČESKO. § 185 zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník. In: Zákony pro lidi.cz. AION CS 2010–2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[12]
Aktuálně.cz. V Česku neexistují služby pro oběti sexuálního násilí. Vzniknout mají až za tři roky. 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[13]
Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. Poskytování psychoterapeutické pomoci dítěti v případech domácího násilí. 2018. Dostupné zde.
[14]
ROSA centrum pro ženy. Mobilní aplikace Bright Sky CZ. Praha. 2020 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[15]
AIZER, Anna. The Gender Wage Gap and Domestic Violence. Am Econ Rev. 2010 (Sep), 1847–1859 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[16]
Youth Speak Up! Na čem záleží mladým lidem? Průzkum pro rok 2021. Praha. 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[17]
ZELENKA, Jakub. České oběti Pornhubu. Psala jsem, ať to smaže, viděly mě desítky tisíc lidí, volala o pomoc nezletilá. Deník N. Praha. 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[18]
VŠETIČKOVÁ, Simona, Michal ZDENĚK a Peter MOLNÁR. Analýza ekonomických dopadů domácího násilí. Praha: Úřad vlády ČR. 2017 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[19]
WALBY, Sylvia. The Cost of Domestic Violence. Women & Equality unit. 2004 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[20]
Amnesty International Česká republika. Problematika násilí na ženách optikou české populace. Praha. 2018 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[21]
OPLETALOVÁ, Magdalena, Marta MIKLUŠÁKOVÁ, Roman MATOUŠEK a David BEŇÁK. Náklady veřejných rozpočtů vyvolané bezdomovectvím a bytovou krizí. Agentura pro sociální začleňování. 2019 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[22]
ProFem – centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí, o. p. s. Analýza výstupů partnerského násilí ve vztazích mladých: hlavní výstupy z výzkumu. 2018 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[23]
JEMELKA, Petr. V Dánsku spustili aplikaci k udělování souhlasu se souloží. Novinky.cz. 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[24]
Forensic Victimology: Examining Violent Crime Victims in Investigative and Legal Contexts. Cambridge: Academic Press. 2013.
[25]
FILA, Kamil. Uzel zahradníkem 2: „Polovina ohlášených případů obtěžování je vymyšlená“. Heroine. 2020 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[26]
Lewica. Składamy projekt ustawy zmieniający definicję gwałtu. „Nie znaczy nie.” 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[27]
Swedish National Council for Crime Prevention. The new consent law in practice: An updated review of the changes in 2018 to the legal rules concerning rape. 2020 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[28]
Rada Evropy. Úmluva Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí. 2011 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[29]
Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women: Committee on the Elimination of Discrimination against Women. Organizace spojených národů. 2014 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[30]
European Court of Human Rights. Execution of the judgment of the European Court of Human Rights M.C. against Bulgaria. Štrasburk. 2003 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[31]
European Union Agency for Fundamental Rights. Crime, safety and victims’ rights – Fundamental Rights Survey. Lucemburk. 2021 [cit. 30. 5. 2021]. Dostupné zde.
[32]
KRAUSOVÁ, M. Skutková podstata znásilnění v právních řádech států, kde je znásilnění definováno na základě souhlasu. Parlamentní institut. 2021 [cit. 08. 7. 2021]. Dostupné zde.
[33]
LEVITT, Alison. Joint report to the Director of Public Prosecutions. 2013 [cit. 11. 6. 2021]. Dostupné zde.
[34]
Interpelace poslanců Ondřeje Profanta a Františka Kopřivy zde (odkazy na 4+1 dokumenty).
[35]
KLUSÁČEK, Jan, KLAZAR Stanislav . První průběžná zjištění z analýzy ekonomických souvislostí přijetí zákona, který řeší bytovou nouzi. 2019. Dostupné zde.
[36]
Piráti. Piráti seznámili ministryni Dostálovou se sérií koncepčních řešení k podpoře v bydlení. 2020 [cit. 21. 2. 2020]. Dostupné zde.
[37]
Interpelace např. zde, zde nebo zde.