Autoři vydělají na snížení DPH na autorská díla a honoráře. Navíc budou mít větší kontrolu nad kolektivními správci.
Moderní technologie mění i možnosti autorské tvorby. Zprůhledněme kolektivní správu a zpřístupněme tvorbu financovanou z veřejných zdrojů.
Dostupnost autorských děl pro nejširší veřejnost neodpovídá požadavkům digitální doby. Kolektivní správa není uživatelsky přívětivá a objevují se znaky zneužití dominantního postavení správců.[1] Systém náhradních odměn z prázdných médií nebyl přes 10 let aktualizován.[2]
Oblast autorských práv je ovlivněna prudkým rozvojem technologií a platforem, které jsou schopny přenášet a nabízet obsah, za nimiž zákonné normy i exekutivní postupy soustavně pokulhávají, byť se oblast autorského práva na evropské i domácí úrovni v posledních letech významně posunula vpřed. Všichni domácí účastníci provozu (nositelé práv, kolektivní správci i uživatelé) mají tendenci vnímat tu kterou aktuální úpravu v danou chvíli jako nespravedlivou a vymezovat se proti ní.
Přitom moderní technologie společně s důslednou a promyšlenou implementací evropských norem umožňují zajistit optimální vyvážení zájmů všech aktérů, včetně uživatelů děl, ochránit práva autorů, dostatečně kontrolovat kolektivní správce a také zajistit legální užití pro koncové uživatele, ať už pro osobní či komerční potřebu.
Správně nastavené dohody zajistí vysokou dostupnost autorských děl (zejména v oblasti audiovize, literatury a fondů paměťových institucí) co nejširší veřejnosti za dostupných podmínek, včetně bezplatných možností v odůvodněných případech.
Vysoká transparentnost a zlepšení kontroly kolektivní správy – nejlépe zvýšením pravomocí dohledového orgánu Ministerstva kultury (společně s personálním posílením a zpřísněním informačních povinností kolektivních správců) – může zajistit vysokou míru ochrany jak uživatelů děl, tak autorů a jejich spravedlivých příjmů.
Je třeba docílit stavu, kde je možné se profesionální tvorbou skutečně uživit bez propadání se do sociální sítě státu.
Kolektivní správa bude přehlednější a jednodušší, legislativa bude zmodernizovaná a upravená v hranicích vymezených evropským právem. Digitální fondy budou otevřeny širší veřejnosti a tvorba vznikající z veřejných peněz bude zpřístupněna v režimu otevřeného přístupu (Open Access).
Pro nás pro všechny
Ušetříme lidem stovky milionů díky přesunu autorské tvorby do nižší sazby DPH a přenastavením poplatků.[10] Zlepšíme přístup k nedostupným dílům.
Pro mladé
Zpřístupníme více děl v režimu otevřeného přístupu a revidujeme výši náhrad za neoprávněná nekomerční užití.
Pro živnostníky a podnikatele
Živnostníci ušetří výdaje na neoprávněné odměny vybírané kolektivními správci.
Autoři vydělají na snížení DPH na autorská díla a honoráře. Navíc budou mít větší kontrolu nad kolektivními správci.
Kolektivní správci nebudou neoprávněně vymáhat hlášení produkcí děl, která nepodléhají kolektivní správě či je jejich autorem sám pořadatel.
Nechceme. Autor má samozřejmě na spravedlivou odměnu za své dílo nárok. Naše případné návrhy budou jistě počítat se spravedlivou kompenzací jednotlivým autorům, tak jak to požaduje evropské právo.
Vůbec ne. Pouze modernizujeme některé aspekty autorského zákona tak, aby odpovídaly digitální době. Jeden z našich návrhů, který se přímo týká rozúčtování odměn umělcům, je vyjmutí živnostenských provozoven z povinnosti platit autorské poplatky za rozhlasové a televizní vysílání tam, kde sdělování díla nemá přímý hospodářský význam. Nemá totiž logické opodstatnění, aby živnostník musel platit za něco, co má v jeho obchodě jen doplňkovou roli a nepřináší mu to hospodářský zisk – to potvrdil i Ústavní soud.[7]
Nechceme. Autorské právo by mělo být určitě zachováno a uznáváme právo autora na spravedlivou odměnu. Chceme pouze upravit některé parametry autorského zákona tak, aby odpovídaly moderní době.
Snížením DPH na honoráře za služby autorů a výkonných umělců klesne inkaso daně z přidané hodnoty v ideálním případě až o 507 milionů korun ročně (údaje z roku 2017).
Velkou roli hraje pasivita Ministerstva kultury při tvorbě nové legislativy, což se samozřejmě prolíná i do autorského zákona, kde jsou prováděny spíše dílčí novelizace, které nejsou zásadnějšího charakteru.
V současném volebním období se autorský zákon novelizoval pouze jednou a třeba vynětí živnostenských provozoven z povinnosti platit poplatek z rozhlasového a televizního vysílání neprošlo jenom těsně. Koronavirus bohužel překazil další projednání.
Respektujeme, že si autoři zaslouží za svou práci a dílo dostat zaplaceno.